Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, July 22, 2010

Aku Bukan 'Fotographer' (Gua Musang 'Part 2')

KERJA LAPANGAN DI GUA MUSANG, KELANTAN (PART 2)

SATU daripada hobi aku memanglah fotografi. Malah kamera yang pernah dimiliki sejak 1983 bertukar ganti daripada SLR Nikon FM, kemudian Canon FX8, kemudian digital Canon Powershot Axxx, sebelum dipertanggungjawabkan ke atas kamera jabatan; Canon Ixus75 dan terakhir SLR Nikon D300 sebagai peralatan/kelengkapan makmal pengurusan alam sekitar. Selain merakam gambar sendiri untuk kenang-kenangan, juga ambil gambar pemandangan dan gambar eksperimen kononnya bernilai seni. Berbanding gambar seorang diri, bergambar ramai lebih memberi erti. Antaranya memperlihatkan majlis dihadiri, lokasi, dan mereka yang turut hadir. Untungnya memikul kamera kerana kita memang amat diperlukan sebagai perakam dokumentasi. Ruginya pula ialah imej kita tiada bersekali sedangkan jawatan kita bukan 'fotographer'. Kita cuma minat fotografi. Keadaan ini amat dideritai dan gambar-gambar aktiviti di Gua Musang, Kelantan baru-baru ini menjadi bukti.
Bergambar ramai di hadapan Pejabat Majlis Daerah

Bergambar ramai di hadapan Pejabat KESEDAR

Bergambar ramai di Gunung Stong

Bergambar ramai di Kilang Papan yang dilawati

Bergambar ramai di kilang kelapa sawit FELDA

Bergambar ramai selepas pertandingan persembahan

Bergambar ramai sebelum menaiki rakit di Sungai Ketil

Bergambar ramai setelah selesai berakit di Sungai ketil.



Bergambar ramai di Sekolah kebangsaan Pos Brooke

No comments:

Post a Comment