Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, December 14, 2012

Buku Bertuah


BUKU ini bolehkah dikatakan bertuah?  Ceritanya begini... Pada 11/12/12 saya berkunjung ke Big Bad Wolf Book Sale 2012 yang berlangsung di Mines International Exhibitions & Convention Centre (MIECC) dari 7 - 23 Disember 2012.  Hari itu di Selangor cuti am kerana Hari Keputeraan Sultan Selangor.  Buku berbahasa Melayu memang tidak banyak berbanding buku bahasa Inggeris.  Oleh itu saya mencapai sebuah novel tulisan Abd Talib Hassan bertajuk "Diari Hati" sebagai 'tanda' saya telah menghadiri pesta buku tersebut.  Bagaimanapun sebelum membayarnya, saya berjalan-jalan lagi dan tiba-tiba ternampak buku "The Ultimate Encyclopedia of KNOTS & ROPEWORK".  Justeru saya memang kebelakangan ini sering melayari laman web sehingga hafal beberapa jenis ikatan atau simpulan, maka buku ini tentu sekali menepati cita-rasa saya.  Antara simpulan yang saya dah hafal termasuklah ikatan "bowline", "palomar", "Uni Knot", "Trelene" dan "Rapala Knot".  Tanpa berkira bahawa gaji belum dapat, buku yang berharga RM20.00 selepas potongan ini saya bawa ke kaunter bersekali dengan sebuah novel.  Bertuah tak ini buku?!

No comments:

Post a Comment