Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Saturday, June 29, 2013

Antara Rezeki dan Tuah


PABILA dapat sesuatu di luar dugaan, orang kerap berkata 'rezeki anak-anak!"

Cerita saya pula begini... Baru-baru ini saya hadir mesyuarat agung koperasi.  Mesyuarat itu dijadualkan berlangsung 8.00pg - 1.00ptg.  Beratus ahli datang dan sahkan kehadiran dengan menurunkan tandatangan.  Tanpa tandatangan, mereka tidak dapat elaun kehadiran. 

Saya hadir untuk pertama kali kerana baru jadi ahli pada tahun lepas.  Mesyuarat Agung ini adalah kali ke-23.  Ramai juga ahli yang terpaksa pulang awal kerana ada urusan kerja yang tidak dapat dielakkan.  Saya terpaksa pulang pada jam 12.40 kerana menjemput anak di kolej kediaman pada jam 12.50 dan menjemput seorang lagi anak pada jam 1.00ptg di tempat kerja.  Jadual ini penting dipatuhi kerana jam 2.00 ptg., akan hantar semula seorang ke peperiksaan akhir semester dan seorang lagi masuk kerja semula.

Jam 1.00ptg itulah seorang rakan telefon bertanyakan saya berada di mana?.  Dia kata nama saya baharu sahaja dipanggil untuk cabutan pertama nombor bertuah!  Wah, nak buat camne kan, dah bukan rezeki saya waima nombor saya (2176) bertuah!.  Saya dimaklumkan kemudiannya bahawa rakan yang telefon saya itu juga bertuah dan naik pentas mengambil hadiah berupa 'vacuum cleaner'.  Hadiah untuk saya (kalau saya adalah) dalam kotak yang agak besar.  hadiah nombor bertuah itu bukan rezeki anak-anak saya juga.


No comments:

Post a Comment