Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, July 31, 2013

Antara Aktiviti di Pulau Pangkor IV

 Sejurus sebelum menaiki feri dari Pulau Pangkor ke Jeti Lumut

PERISTIWA yang tidak akan dilupakan dalam perjalanan kali ini ialah pada hari terakhir.  Masa itu kami dalam perjalanan balik dari dari Pulau Pangkor. Sewaktu saya mula berjalan di Jeti Pangkor menuju ke feri yang sedang menunggu jauh di hujungnya, saya perasaan ada kelainan pada beg baju yang saya jinjing.  Saya hairan kerana terpaksa ketatkan semula pelapik pada tali beg.  Kemudian saya hairan kerana beg saya sepatutnya ada zip di kedua-dua hujung beg. Warna beg sama, iaitu biru putih. Semua orang dah nak sampai ke feri.  Tinggal tiga orang lagi bersama saya dan mungkin orang terakhir.  Saya beritahu kawan-kawan kegusaran ini.  Setelah diperiksa didapati ada tag peserta dari UPM. Maknanya beg rakan pesertalah.  Pabila dibuka sedikit, nampak baju sukan.  Saya pun ada baju camtu, tapi tak bawa.  Dengan rasa bimbang, saya angkut juga beg itu dan humban bersama beg-beg lain di haluan feri.  Dalam feri mereka semua gelak dengan berbagai ramalan sewaktu saya penuh kerisauan.  Saya telefon pihak Teluk Dalam Resort jika ada beg yang masih tertinggal di sana.  Mereka kata ada dan akan dihantar ke booth Resort di tanah besar.  Saya tenangkan hati dalam kebimbangan.  Kalau hilang beg itu, habislah! Ada flash kamera yang bernilai hampir seribu ringgit, ada joran teleskopik ezori saya bernilai RM100, dan 'fishing reel' jenis DAIWA bernilai RM175.00.  Kalau setakat baju saya tak kisah sangat.

Selepas feri berhenti di Lumut, saya bergegas ke tempat beg itu dihumban.  Syukurlah beg saya ada di bawah timbunan beg-beg lain.  Lega rasanya.  Pemilik beg yang saya bawa tadi bermati-matian mengatakan dia memang bawa beg itu tadi siap dengan bukti saksi lagi.  Saksi saya pun ada tadi dan berbalas hujah.  Apa pun yang penting, peristiwa ini menjadi pengajaran.

No comments:

Post a Comment