Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, June 24, 2015

Perkongsian Ramadan


RASANYA masih belum terlalu terlambat untuk mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadan yang mulia ini. Antara pengisian ibadah di bulan Ramadan ini selain bersolat sunat tarawih ialah bertadarus al-Quran dan berqiamullail.  Bagaimana pula dengan tazkirah?. Masjid yang paling dekat dengan rumah saya mengadakan tazkirah selepas solat Zohor. Surau yang paling dekat dengan rumah saya mengadakan tazkirah (dinyatakan 30-40 minit) selepas empat rakaat solat tarawih. Di sini saya cuma nak berkongsi soal jawab agama yang disiarkan dalam Mingguan Malaysia bertarikh 12 Ogos 2012.  Antara petikannya ialah "...Waktu yang tidak dibenarkan adalah selepas solat Isyak dan di antara solat-solat tarawih, seperti selepas dua rakaat, empat rakaat, enam rakaat dan seterusnya." Walau pun hujah ini dibuat oleh seorang berkelulusan PhD dan disokong dengan dua hadis sahih, diyakini tetap ada orang yang tidak setuju.  Kalau tak, masakan surau terdekat mengadakan tazkirah dalam waktu tarawih... Malah diyakini menjadi juara apabila di papan kenyataan tertera jadual tazkirah, iaitu pada 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29 Jun, 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, dan 12 Julai 2015 lengkap dengan nama  penceramahnya.  Mujur tahun ini solat sunat tarawih dibuat lapan rakaat sama ada dibuat tazkirah atau tidak.  Tahun-tahun sebelum ini kalau ada tazkirah, buat lapan rakaat, kalau tiada tazkirah buat 20 rakaat.  Saya cuma nak berkongsi sahaja.  Saya tidak berani berpendapat.  Siapalah saya kalau dibandingkan dengan ahli jawatankuasa surau... Wa'llahu a'lamu bi's-sawab, wa ilaihi 'l-marji'u wa 'l-ma'ab.

No comments:

Post a Comment