Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, December 30, 2016

Cerita Tentang Betik


DARI Serdang, Selangor, saya telah ke Kangar, Perlis pada 23 Oktober 2016 untuk hadir majlis Konvokesyen di UniMAP keesokan harinya. Selepas 'chek'in' di Hasiah Homestay di Simpang Empat, petangnya saya sempat menziarahi kenalan keluarga di Kg. Pida 8, Alor Setar, Kedah.  Sebelum balik, tuan rumah petik sebiji betik di hadapan rumahnya. Besok petangnya saya telah mengupasnya kerana cukup masak.  Warna isinya kuning, bukan merah seperti yang biasa nampak di kedai atau pasar.  Saya pun kutip bijinya untuk dijadikan biji benih.

Beberapa hari kemudian di Serdang, saya semai sebahagiannya menggunakan media 'moss peat'.  Selepas 10 hari, saya perhatikan satu pun tak tumbuh tunas.  Saya fikir biji benih itu memang tidak boleh hidup.  Oleh itu baki biji betik itu saya buang ke dalam tong sampah. Saya telah berkira-kira untuk semai bijih benih lain pula dalam bekas yang sama. Bagaimanapun selepas 14 hari, biji betik yang saya semai mula mengeluarkan tunas.  Malahan semuanya hidup.

No comments:

Post a Comment