Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, September 9, 2020

Antara Dengar dengan Nampak

 

Bengkel kereta ini yang dekat dengan rumah juga 
yang akhirnya selesaikan masalah

DENGAR sahaja bunyi itu, orang tak nampak pun tahu bahawa itu kereta saya... Bunyi mengaum itu kedengaran setiap kali saya tekan 'brake' sewaktu mengundurkan kereta. Ketika mengundur sahaja. Saya bersabar dengan kereta, tapi terpaksa lebih bersabar pabila ada mulut selalu sangat berbunyi. Bukan saya tidak berusaha menghilangkan bunyi itu. Setiap kali ke bengkel, saya buat aduan ada bunyi ketika 'brake' sewaktu mengundur. Malangnya masalah tidak selesai. Tiga bulan kemudian ke bengkel lagi untuk servis dan buat aduan sama. Malangnya masih tak selesai juga. Sebelum tiga bulan berikutnya lagi, saya dah order 'brake disc' untuk tayar belakang. Hal ini demikian kerana saya sangka 'brake disc' dah rosak sebab sudah dua kali buat 'skim disc'. Orang kata tak boleh buat tiga kali. Justeru, tiga bulan berikutnya saya ke bengkel lagi untuk servis dan tukar 'brake disc' belakang. Malangnya apabila dah siap, saya lihat 'brake disc' depan yang telah ditukar. Rupanya bengkel silap order. Juruteknik pasang jer. Justeru, saya tukar juga yang belakang dengan tambahan kos dan masa menunggu. Malang lagi apabila dah siap, masalah bunyi brake mengaum tak selesai juga. Masalah mulut berbunyi pun tak selesai juga. SEORANG sahabat lelaki kemudiannya, sewaktu minum pagi di sebuah gerai, beritahu kereta dia ada masalah sama. Tukar 'kabel' di sebuah bengkel, terus tak bunyi sampai sekarang. Selepas minum itu juga saya terus ke bengkel berkenaan. Menurut juruteknik Melayu di bengkel itu, 'brake pad' saya jenis keras dan kualiti rendah. Dia syorkan saya tukar jenis baru dengan kos RM160.00. Alhamdulillah, sampai sekarang tak bunyi lagi. Ironinya saya dah berhabis banyak, di situ cuma seratus enam puluh! Ironinya juga apabila kereta tak berbunyi mulut pun tak berbunyi.  Berbunyilah macam ini: "...dah lama tak dengar bunyi." Kesimpulannya ialah sesetengah orang akan respons apabila nampak atau dengar. Pabila tak nampak dan tak dengar... lu fikirlah sendiri...

No comments:

Post a Comment