Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, February 25, 2011

Buku Klasik 3


(ADA pun cherita "NYAWA Di-HUJUNG PEDANG" ini telah mendapat hadiah yang pertama dalam peraduan mengarang cherita-cherita yang di-anjorkan oleh Jabatan Penerangan, Persekutuan Tanah Melayu dalam tahun 1946 dahulu)

BEGITULAH catatan sebelum Pendahuluan novel Ahmad Murad bin Nasruddin ini. Buku chetakan yang keempat ini tertulis juga "Terchap Di-Khee Meng Press, 214 High Street, Kuala Lumpur 1957. Manakala dalam "Pendahuluan" novel ini dinyatakan buku ini mula di-chap dengan huruf Rumi, kemudian atas permintaan pembacha, di-keluarkan pula dengan huruf Jawi. Antara petikan yang menarik ialah pada halaman 54: Burung yang di-dalam sangkar dan harimau di-dalam penjara ada lebih peluang terlepas kelur dari kurungan-nya itu daripada orang-orang yang di-dalam kurongan M.P.
KISAH PELAYARAN ABDULLAH (ke-Kelantan dan ke-Judah) merupakan karya kedua penting Abdullah bin abdul Kadir Munshi selepas Hikayat Abdullah. Diterbitkan pada 1960 oleh Kuala Lumpur; Oxford University Press; Singapura; Malaya Publishing House Ltd. Tidak dapat nak diulas, bagaimanapun di bahagian belakang ada disertakan glosari, contohnya makna hatta, shahdan, arakian, chinchu, belibis, peluru tunang, laut kulzum dll.

No comments:

Post a Comment