Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, March 2, 2011

Dari Darjah Satu Sampai Tingkatan Lima

PETANG semalam kira-kira jam 7.20 saya sedang menjamah sukun goreng sebagai hidangan makan malam. Anak saya yang tingkatan dua ditanya oleh emaknya berapa markah dapat untuk bahasa Inggeris? Dia kata dapat D, tapi empat subjek lain dapat A! Lalu saya dijadikan tempat meluahkan keresahan dan kerisauan oleh emaknya. Katanya bahasa Inggeris itu penting kerana wajib lulus dalam PMR!. Kalau bahasa Inggeris tak lulus, bagaimana? Lalu saya pun berkata: "Kira okeylah tu dapat D, aku dari darjah satu sampai tingkatan lima dapat F!" Dan tidak sampai satu minit lepas itu saya dengar dialog "...dari darjah satu sampai tingkatan lima..." yang diungkapkan antara dua pelakon wanita dari drama "Begitukah Cinta" yang sedang disiarkan oleh TV3 dalam slot 7.00-8.00mlm!

No comments:

Post a Comment