Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, March 31, 2011

Copa Cabana

Hari Pertama (29 Mac 2011): PETANG itu saya di Makmal Studio. Kira-kira tiga puluh orang pelajar sedang sibuk menghadap peta yang mereka lukis atas kertas bersaiz A1. Tugasan persis Rancangan Kawasan Khas (RKK) adalah sebahagian rangka kursus Studio Perancangan Alam Sekitar. Tiba-tiba Cik Z, rakan sepajabat muncul termengah-mengah. "Kenapa?" tanya kami spontan. "...siapkan laporan Copa Kabana itulah..." Saya sendiri tak pasti apa itu Copa. Mungkin adik beradik Academic Performance Audit (APA). Lalu saya pun bertanya lagi "APA itu COPPA?" waima tahu dia tengah stress tentang tesis masternya, kena mengajar lagi kursus tiga jam tiga hari seminggu dan kini kena buat laporan berkaitan COPPA pula. Hari Kedua (30 Mac 2011): TERGERAK di hati saya untuk menjengok blog rakan saya yang semalam. Saya jumpa entri bertarikh 28 Mac bertajuk "COPPA (kopa bunyinya) KEBANA". Isinya sebuah puisi yang indah dan penuh perlambangan yang saya sendiri tak dapat tafsirkan. Hari Ketiga (31 Mac 2011) (Hari inilah...) KETIKA saya membaca novel Saman karya Ayu Utami, saya temukan perenggan berikut di halaman 132: 'Lima belas menit kemudian teleponku berdering. "Aku sudah sampai Copa Cabana," suaranya berbisik. "Sihar lagi di kamar mandi. Nanti kutelepon lagi.' JADI, apa mesej dalam kisah ini? Saya sejak awal tak tahu apa makna copa kabana. Bunyinya agak sedap sebab berulang vokal, tapi aneh juga. Wah, nampaknya kenalah banyak membaca...

No comments:

Post a Comment