Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, April 22, 2013

Cerita Tentang Ikan


SAYA tidak bermaksud menjuruskan blog ini ke dunia pancing, tapi penglibatan saya dalam dunia catur semakin tidak diterima di organisasi saya bekerja.  Dunia penulisan pun tidak terkejar. Bulan Februari lepas ada juga sertai pertandingan catur terbuka UPM, tetapi saya hanya meraih 3.5 mata daripada 7 perlawanan.  Mungkin sebab itu saya tidak dijemput untuk ke 'inter-varsiti' dlm bulan Jun ini di sebuah univrsiti di Utara. Tentang penulisan pula, banyak sebab yang tidak dapat diterima oleh rakan penulis sebagai sebab tidak menulis, ha ha.

Cerita tentang ikan, saya telah mengambil cuti rehat pada hari Rabu, 3 April 2013.  Seperti biasa saya pergi kerja (pergi ke tempat kerja sebenarnya). Kemudian kira-kira jam 9.00pg saya dah sampai di kolam Danau Pinggiran, Putrajaya bersama dua orang rakan sekerja (mereka pun ambil cuti).  Syukurlah, hanya dua jam memancing, saya dapat naikkan enam ekor Rohu. Kerana berjaya, isteri tak kata apa.

Itu cerita kejayaan.  Pada 13 April saya pergi lagi apabila rakan saya kata mereka berdua akan turun. Malangnya apabila saya sampai, tidak pula kelihatan kelibat mereka.  Selepas berhubung melalui telefon, barulah saya tahu dia ada hal dan tak jadi pergi.  Dilema dibuatnya.  Dia yang ajak, saya yang jadi mangsa. Dah sampai tak kan tak hulur joran kan!  Selepas dua jam, rezeki saya kali ini cuma tiga ekor Lampam sebesar tapak tangan! Kerana gagal tahanlah telinga...

Nak kata gagal, tidak juga.  Apabila disiang, didapati perut ikan ini agak bersih berbanding Lampam dari tempat lain.  Beberapa hari kemudian, isteri saya pun gorenglah tiga Lampam ini bersama tiga ekor ikan laut.  Seorang anak saya makan seekor.  Kemudian seorang lagi anak saya buat lauk makan nasi.  Selepas solat Zohor, apabila saya buka tudung saji..."eh, dah habis ikan Lampam!?" baru saya tahu rupanya dia makan dua ekor.  Dan ikan laut tu masih tidak luak.

No comments:

Post a Comment