Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, September 23, 2013

Masa Untuk Melukis?

TIDAK juga!

Saya hanya boleh buktikan bahawa saya sangat berminat dengan lukisan.  Pernah menang beberapa peraduan yang melibatkan lukisan, antaranya hadiah saguhati peraduan Shell Bangi, hadiah saguhati mewarna di majalah Puspasari, hadiah pertama mencipata logo Kelab Alam Sekitar fakulti.  Pernah juga melukis guna cat minyak atas kanvas di rumah rakan yang cuba mengajar saya.  Itu terlalu lama dulu, dan masa terus berlalu...  Untuk berketrampilan melukis kononnya, saya mengumpul beberapa buah buku panduan melukis, antaranya seperti berikut:
1. Asas Seni Lukis 1.
2. Asas Seni Lukis 2.
3. Figura dalam Seni Halus Edisi Kedua oleh Abu Sareb Haron.
4. Learn Pencil Shading - Sketching
5. How To Do Pencil Shading - in BIRDS.
6. Catan Akrilik - oleh Wendy Jelbart dll.
7. Lukisan Cat Air - Langkah Demi Langkah - oleh Jackie Barrass dll.
8. Jom Melukis - Mengapakah anak anda perlu pandai melukis - oleh Ruzaimi Mat Rani.

Tidak cukup dengan buku, saya juga dah beli keperluan melukis seperti Buncho Poster Color, Artist's Alpha Water Colors, kertas D'arte illustration Board  dan berus Dolphin Nylon.  Pendek kata saya dah buat seperti kata pepatah Cina 'perjalanan 1000 batu bermula dengan langkah pertama'.  Malangnya saya berhenti selepas beberapa langkah.  Pepatah Melayu "Jika tidak dipecah ruyong mana kan dapat sagunya" mungkin lebih tepat untuk situasi saya.  Minggu lepas ketika hadir ke Festival PC dan Buku di tempat saya (jualan kain, tudung pun ada) saya singgah di gerai melukis potret.  Saya lihat artis yang bernama En. Mokhtar itu melukis potret seorang pelanggan.  Di bawah ialah lukisannya berdasarkan sekeping gambar lama yang saya hulukan kepadanya.  Kesimpulannya BAKAT semula jadi menjadi tonggak kejayaan seseorang dalam bidang seni diikut dengan USAHA.  Saya ada?!

No comments:

Post a Comment