Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, January 19, 2016

Antara Sunan Cinta Nan Sakti dengan Bagaikan Puteri

"Bagaikan Puteri" terbit 2005 adalah sambungan kepada "Sunan Cinta Nan Sakti" terbit 2015

TULISAN kali ini saya tujukan kepada beberapa orang, iaitu rakan penulis; Zainal Abd Kadir, rakan catur; Omar Abd Hamid, dan penulis buku tersebut; Ramlee Awang Murshid.

ZAINAL Abd Kadir, buku "Bagaikan Puteri" saya beli pada tahun 2005 selepas membaca ulasan dalam blog saudara.  Saya tak begitu ingat, tetapi tulisan sdr menyatakan kehebatan buku ini dan kehebatan penulisnya yang mampu mengarang karya sedemikian rupa, justeru saya berusaha mencarinya di kedai buku.

OMAR Abd Hamid, saudara begitu berminat mengkaji kehidupan Laksamana Hang Tuah.  Antara pendapat sdr, Laksamana Tuah berasal dari Kelantan berdasarkan senjata kapak yang digunakannya semasa kecil.  Sejarah tak pernah bercerita tentang Laksamana Sunan.  Justeru, saya cadangkan sdr cuba baca "Bagaikan Puteri".

RAMLEE Awang Murshid, setelah membaca karya tuan yang terbaharu, iaitu "Sunan Cinta Nan Sakti", tuan sebenarnya telah memaksa saya membaca dan menghayati kembali "Bagaikan Puteri" walhal saya berazam taknak lagi baca karya tuan sebab banyak lagi kerja lain saya nak buat.  Saya terpaksa baca semula "Bagaikan Puteri" kerana ia adalah sambungan kepada "Sunan Cinta Nan Sakti" waima "Bagaikan Puteri" telah diterbitkan lama dulu...

No comments:

Post a Comment