Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, January 4, 2016

Baca! Baca! Baca!


TAHUN 2016 menjelma sudah. Maknanya umur semakin singkat. Dengan kata lain umur semakin tinggal sedikit.  Sebaliknya buku yang belum dibaca semakin banyak. Justeru banyakkan membaca mesti berada dalam senarai aktiviti tahun 2016.  Al-Quran mesti berada paling atas dalam senarai bacaan tersebut sebagai persediaan..., tetapi mampukah? Bahan bacaan lain, mungkin yang berkaitan ilmu pengetahuan yang ada hubungannya dengan kehidupan peribadi bergantung kepada minat, kecenderungan, dan keperluan.

BUKU di atas adalah antara bacaan terkini yang baharu sahaja selesai dibaca. Buku Proses Penulisan Kreatif tulisan Mana Sikana amat menyeksa saya. Lebih kurang empat bulan diperlukan untuk menghayatinya. Akibatnya seperti orang dulu-dulu kata dapat hujung pangkal lesap. Antara ayat yang menarik tetapi mengelirukan ialah "...mementingkan makna bukan erti" (hal. 249) dan "...makna boleh berubah tetapi erti kekal." (hal. 250). Nah, berat tak?.  Sebaik selesai membacanya, saya beralih kepada novel.

BUKU Semangat Hutan karya Ramlee Awang Murshid saya baca daripada 22/12/2015 hingga 30/12/2015.  Makna kata sembilan hari diperlukan.  Seterusnya saya cuba beri tumpuan pada novel sambungannya, iaitu Tombiruo Terakhir.  Mungkin sempena cuti umum tahun baharu diikuti hari Sabtu dan Ahad, kali ini saya berjaya menghayatinya dalam tempoh empat hari sahaja, iaitu 31/12/15 hingga 3/1/16.

No comments:

Post a Comment