Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, June 6, 2018

Kobis


SAYA telah menanam tiga pokok kobis dalam bekas polybag bersebelahan pejabat. Oleh kerana hidup subur, saya bawa balik ke rumah satu. Beberapa hari kemudian kobis yg di pejabat mula dimakan serangga atau ulat.  Begitulah telahan kawan-kawan.  Bagaimanapun saya tak boleh nampak serangga atau ulat. Seterusnya saya spray dengan Insect Repellent. Besoknya masih ada tanda dimakan.  Saya sembur dengan Malathion. Besoknya lagi masih ada tanda dimakan, saya sembur lagi dengan Malathion yg lebih pekat. Namun besoknya lagi begitu juga, lalu saya sembur dengan Ridsect. Tidak berkesan juga.  Akhirnya baru saya terfikir bahawa kita tidak boleh terima bulat-bulat apa orang lain kata. Justeru, saya menyiasat sekitar polybag tersebut.  Ternyata ada dua ekor siputbabi yg agak besar. Satu melekap di tepi polybag satu lagi di celah rumput.  Patutlah racun serangga tidak berkesan.

 Kobis yang telah rosak dimakan siputbabi


Kobis yang dibawa balik ke rumah masih selamat

No comments:

Post a Comment