Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, September 10, 2019

Mendaki Gunung Stong

 Artikel bertajuk "Stong Cabar Pendaki" dalam BH

 Di kaki Gunung Stong

 di pertengahan Gunung Stong

Di puncak Gunung Stong

BULAN lepas dalam BH disiarkan sebuah artikel bertajuk "Stong Cabar Pendaki" oleh Nor Amalina Alias. Sudah tentu dengan segera menggamit nostalgia saya ketika mendaki Gunung Stong tersebut pada 2 Julai 2010 dulu. Malahan gambar yang saya letak di atas sekali blog ini dengan tajuk "Mendaki" dan caption "Usaha tangga jaya" adalah satu daripada gambar yang saya klik sepanjang aktiviti itu.  Saya setuju sangat dengan kata "cabar" oleh Nor Amalina itu kerana pernah merasa sendiri cabaran yang dihadapi ketika mendaki Gunung Stong. Ditambah lagi dengan iringan lagu"Ingat Mati" Waliband daripada telefon bimbit seseorang. Paling mengembirakan apabila kita berjaya sampai ke puncak Gunung Stong.

Peluang mendaki Gunung Stong timbul apabila saya terlibat mengiringi sekumpulan pelajar UPM menjalankan kerja lapangan selama enam hari daripada 30 Jun 2010 hingga 5 Julai 2010 di sekitar Gua Musang, Kelantan. Sepanjang tempoh itu kami tinggal di Kem/Taman Etnobotani KESEDAR.  Selain Gunung Stong, kami berpeluang melawat Stesen Keretapi Gua Musang dan berakit di Sungai ketil. Berakit menggunakan bot dengi melintasi Taman Wangi dan terus hingga belakang bangunan KESEDAR. Pada hari terakhir selain singgah beli strawbery di Cameron Highlands, kami singgah Sekolah Kebangsaan Pos Broke, Gua Musang berinteraksi dengan guru-guru dan pelajar-pelajarnya.

No comments:

Post a Comment