Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, May 22, 2009

Motivasi Yang Muncul

PABILA motivasi itu muncul, maka usaha dan semangat harus digembleng sama untuk mencapai sasaran. Misalnya motivasi saya untuk menang dalam pertandingan catur yang diminati. Saya ada pilihan untuk teruskan atau lupakan dulu jika ada komitmen lain yang lebih penting. Tetapi jika motivasi itu adalah sesuatu yang terpaksa diredah, lain naratifnya. Pabila saya sudah lengkapkan borang GS14a, bayar yuran tesis RM500.00, sediakan abstrak dan isi kandungan, serta hantar ke pejabat berkenaan, maka saya tidak ada pilihan lain lagi. Inilah masa yang paling kritikal. Tiga bulan ini seharusnya saya dikuarantinkan supaya di penghujungnya tesis itu sudah siap dijilid. Mampukah? Sedangkan sejak dua tahun lepas ia tidak siap-siap disebabkan sejuta hambatan yang membuat saya hampir putus asa! Mujurlah masih ada ibu-bapa, rakan-rakan, anak-anak, dan pensyarah yang mengajar terutamanya penyelia saya yang menjadi pendorong untuk saya teruskan.... Kali ini saya mesti redah! Tiga bulan lagi saya mesti hantar tesis! Selepas itu, kalau saya gagal juga maka saya redhalah. Kalau saya berjaya syukurlah. Itulah motivasi yang baru muncul.

1 comment:

  1. KALAU ENCIK RAHMAN BERJAYA HANTAR TESIS TU SAYA BELANJA ENCIK RAHMAN MAKAN KAT KIOSK.

    hahahahaha

    motivasi tak???

    hahahaha

    ReplyDelete