Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, June 1, 2009

Anak Kecil Lebih Memahami

ANAK perempuanku yang berumur 12 tahun berkata "Ayah, semalam ayah tak tak dapat buat apa-apa kan?. Apa kata kalau petang ini kita pergi ke pejabat ayah, bolehlah ayah tulis tesis!". Aku segera teringat aktiviti hari Sabtu. Dari pagi hingga larut malam, masa habis untuk rumah, isteri dan anak-anak. Di luar jangkaan, jam 10.30 malam terpaksa ke CIMB di UPM, kemudian ke stesen minyak, kemudian ke RHB di Seri Kembangan. Hari Ahad, kalau tak tulis langsung, maknanya aku di ambang kehancuran. Sisa-sisa waktu semakin kritikal. Petang Ahad itu, selepas paginya membasuh kasut sekolah anak-anak, basuh kereta, bersihkan sampah atas almari (dll) malah sempat menghormati jemputan kahwin, aku ke pejabat. Di pejabat beberapa orang turut hadir dengan urusan akademiknya. Alhamdulillah, selepas tiga jam, dapatlah tulis lebih kurang tiga halaman. Pulang ke rumah, sebelum Mahgrib aku sempat basuh bilik air. Orang selalu kata, untuk melihat sama ada sesebuah rumah itu bersih atau tidak, lihatlah bilik airnya. Itulah yang aku pegang selama ini. Malangnya Subuh ini "seseorang" berkata "aku pegang cakap isteri Ustaz Rahim. Dia kata kalau nak tengok rumah bersih atau tidak, tengoklah kipas angin kat rumahnya". Inilah konfliknya. Pabila fikiran telah diracuni, akibatnya ialah konflik. Sebagai penyelesaian konflik, selepas ini tak payahlah buat kerja lain, cuma perlu bersihkan kipas angin. Kalau itulah pegangannya.

2 comments:

  1. salam,
    rajin cuci bilik air. emmm. aku ni rajin cuci tangan je. hehe

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikummussalam Ariff,
    Saya baru balik dari Tasik Kenyir. Tiga hari di sana asyik cuci tangan juga sebab pegang umpan - pegang ikan, pegang umpan - pegang ikan. Sdr. Ariff pegang apa ya.... he he.

    ReplyDelete