Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Sunday, July 5, 2009

Kelah oh Kelah

Walaupun saya mempunyai peralatan memancing yang agak lengkap dan selalu keluar memancing dalam tahun 1990-an, saya bukanlah kaki pancing tegar. Sejak memasuki alaf baru, dalam setahun saya memancing dua tiga kali itu pun kalau ada peluang di hadapan mata. Walaupun saya pernah memancing ikan haruan, puyu, keli, tilapia, sebarau, lampam, jelawat, rohu, pacu, patin dan lekoh, saya anggap diri ini sebagai pemancing, tidak lengkap jika tidak dapat menaikkan kelah dan merasa keenakannya.

Dua hari lepas, saya berbual dengan seorang rakan yang turut sama ke Tasik Kenyir pada 12-14 Jun 2009 lalu. Saya mengimbau nostalgia naikkan ikan susur batang dan jelawat berumpankan sawit peram di sungai Terenggan, Tasik Kenyir. Dia kata, ikan yang saya naikkan itu sebenarnya bukan jelawat tetapi kelah. Saya terkejut yang amat sangat. Kenapalah saya mudah sangat percaya dengan seorang lagi rakan saya ketika itu yang mengklasifikasikan ikan itu sebagai ikan jelawat! Katanya lagi, masa saya naikkan ikan itu, dia ada cakap kelah, tetapi mungkin saya tidak mendengarnya. Dia meyakinkan saya lagi dengan ceritanya. Dia kata sewaktu menyiang ikan, semua ikan dibuang sisiknya kecuali ikan kelah itulah. Malangnya sewaktu bebudak perempuan mengorengnya, sisik ikan kelah itu turut dibuang. Akhirnya dia sendiri tidak tahu ikan kelah goreng itu yang mana satu. Aduh! Kelah menjadi idaman saya selama ini. Itulah satu-satunya kelah yang diperolehi oleh kumpulan kami. Tangan saya sendiri yang memancingnya tetapi saya terlepas peluang merasa keenakannya. Dan saya pasti peluang seperti ini tidak akan berulang lagi.

Ikan Kelah yang saya sangkakan Jelawat!


Berikut ialah foto-foto lain yang menjadi nostalgia saya ke Tasik Kenyir pada 12-14 Jun 2009.

No comments:

Post a Comment