Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Saturday, February 27, 2010

Sebelum Februari Berakhir

KISAHNYA bermula pada 13 Januari 2010 apabila saya menduduki viva tesis master sastera. Seorang rakan calon PhD pun dah nasihatkan saya beberapa kali, jangan tangguh buat pembetulan walaupun diberi tempoh 60 hari. Dia dah ada pengalaman dalam hal ini. Tapi saya cuba luangkan masa untuk menulis novel kanak-kanak untuk menghantarnya ke DBP sebelum 31 Januari. Malangnya saya seperti yang dikejar tak dapat, yang dikendung keciciran. Selepas sepuluh hari, saya mula merasakan novel kanak-kanak itu tidak boleh siap. Saya mula buat pembetulan tesis. Saya mula berlumba dengan masa. Garisan penamatnya 13 Mac 2010. Masa kulihat terus berlari lurus dengan lajunya. Sedangkan saya tersangkut-sangkut. Apabila ada urusan pejabat di Tg. Rambutan, Perak selama tiga hari, terpaksa pergi. Apabila adik ipar nak bertunang di kampung, di Batu Pahat, Johor, terpaksa balik kampung tiga hari. Apabila pejabat buat hari keluarga anjuran Kelab Sosial dan Kebajikan yang saya setiausahanya, terpaksa sertainya di Impian Rimba Resort, Pangsoon, Hulu Langat, Selangor. Lalu saya seperti semakin jauh ditinggal dek masa. Nak menulis dalam blog pun tak sempat. Apa yang tinggal sekarang hanyalah sisa-sisa masa. Aduh!

No comments:

Post a Comment