Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, October 7, 2010

Sahabat Baru

SAHABAT? Tiba-tiba sahaja terfikir tentang sahabat! Kenapa dan mengapa!? Perlukah ditanya pada sama itu hud-hud. Atau memadai tanya mereka yang arif dengan sikostilistik atau sikolinguistik atau yang sama waktu dengannya.
Seawal jam 6.30 pagi tadi saya sudah buka kunci pintu pagar dan berjalan kaki menyusur lorong rumah dan rumah kedai di taman perumahan itu. Hajat di hati nak beli dua bungkus nasi lemak untuk sarapan di rumah. Tiba-tiba saya teringat bahawa sudah lama tidak membeli sarapan di gerai itu. Justeru teringat juga dah lama tidak berpapasan dengan seseorang. Seseorang yang kerap juga datang ke gerai itu sewaktu subuh masih panjang. Kekerapan itu akhirnya membuat dia menegur-sapa dan menegur lagi dalam beberapa kali subuh kemudiannya.
Ketika membayar harga nasi lemak, saya lihat keretanya telah pun sampai dan berhenti di hadapan blok rumah kedai. Dalam hati saya berkata-kata; saya akan tegur begini: "hai, dah lama tak jumpa!". Namun ketika berjalan pulang - memang laluan saya - sewaktu dia turun dari keretanya - maka saya pun menegur "Assalammualaikum!". Saya tiba-tiba tidak berani menegur dengan ayat yang disusun tadi. Manalah tahu kalau dia seorang pegawai berpangkat tinggi. Saya pun kena juga jaga batas-batas bahasa.
Ucapan salam saya sebenarnya baru setengah jalan ketika dia berkata "Hai lama tak jumpa ya..." ucapnya sambil melemparkan senyuman. Ah! itulah yang saya nak ucapkan tadi!" desisku dalam hati. Sambil membebaskan ekspresi, saya terfikir begini pula: Adakah dia bakal sahabat baru saya....!?

1 comment:

  1. Pada hemat saya, jika perkenalan itu dijalin dengan ikhlas, pasti membuahkan persahabatan yang kekal...

    ReplyDelete