Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, October 1, 2010

Sahabat Lama

ORANG kata sahabat bagi seorang lelaki seharusnya lelaki dan sahabat bagi seorang perempuan seharusnya perempuan. Tapi ada orang lain pula kata ikut kata enggang makan buah beluluk, ikut kata orang masuk dalam lubuk. Oleh hal yang demikian saya bersahabat dengan siapa sahaja tak ikut gender. Sekarang pun saya ada sahabat dari kalangan seorang perempuan... Namun apa yang saya nak kongsi ini ialah tentang seorang sahabat saya - seorang perempuan - yang kali terakhir saya jumpa ialah 20 tahun dahulu semasa isteri saya melahirkan anak pertama. Awal tahun ini saya mewakili keluarga di Johor menghadiri jemputan kahwin di Dewan Seri Endon di Putrajaya. Saya bukan kenal sangat pun dengan tuan rumah, ini kan pula jemputan lain yang kelihatannya dari kalangan orang ada kelas. Ketika berjalan balik dari meja hidangan, saya lalu di hadapan seorang perempuan yang sedang berdiri sendirian. Kelihatan dia tersenyum dan saya pun membalas senyumannya walaupun isteri ada disebelah dan anak-anak juga.
"Dah makan?" sapanya.
"Dah. terima kasih." jawab saya.
"Macam kenal je... dari mana eh?"
"Aah macam pernah jumpa!. Saya wakil orang Batu Pahat" jelas saya ikhlas dan dengan harapan dia sedar bahawa saya hadir atas kapasiti hubungan saudara.
"Oh, kira sedaralah ni! Saya isteri Umar..." jelas dia dengan panjang lebar.
Saya kemudian minta diri untuk pulang tanpa memikirkan apa-apa. Apabila saya balik kampung kemudiannya dan menceritakan hal ini kepada emak dan makcik saya, mereka kata isteri Umar itu latar belakangnya begini-begini maka terkejutlah saya dengan hebatnya. Kalau masa itu saya kata dari Taman Sri Serdang, sudah tentu dia akan kata dia juga pernah tinggal di Taman Sri Serdang. Seterusnya perbualan kami tentu akan berkisar hal lain. Barulah saya sedar bahawa memang saya pernah bersahabat dengannya sebelum 20 tahun dulu. Pernah kira-kira dua-tiga minggu selepas saya berkahwin, dia menahan saya yang sedang menunggang motosikal ketika pulang dari solat Jumaat dan menyerahkan sehelai kain batik sebagai hadiah untuk isteri saya. Kenapalah saya tidak boleh cam wajahnya selepas 20 tahun!? Dan saya yakin pertemuan itu tidak akan berulang lagi walaupun dia sudah menjadi sedara bau-bau bacang.

1 comment:

  1. Sayang seribu kali sayang...
    sayangnya masa itu tidak akan datang...
    Pertemuan itu juga tak boleh berulang...
    Cuma ceritanya yang boleh diulang tayang...
    Heheheheh...

    ReplyDelete