Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, December 9, 2010

Alahai Buku...


TENTANG buku: Pepatah China mengatakan "daripada buku kita mendapat gadis gelita, daripada buku juga kita mendapat rumah emas". Saya sendiri pun tak ingat kutip kat mana... yang pasti saya terbaca hampir tiga dekad yang lepas.


Tentang pokok: Menjadi hobi atau kegemaran atau kesukaan saya mengumpul artikel atau tulisan berkenaan pokok. Hal ini dibuktikan dengan koleksi tentang tumbuh-tumbuhan yang saya simpan sejak 1983 terutamanya tulisan Lam Peng Sam, Perisiden Persatuan Perkebunan Selangor ketika itu dalam akhbar Utusan Malaysia.
Tentang cerpen: Menjadi hobi atau kegemaran atau kesukaan saya juga menulis cerpen. Cerpen pertama saya tersiar dalam majalah Dewan Siswa pada 1983. Membaca buku tentang pokok adalah perlu untuk menulis sebuah cerpen. Cerpen saya bertajuk Ketutu Idaman dalam Tribun Putra bertarikh 15 Mac 2000 berakhir dengan "Sehelai daun durian berbentuk lanseolat berwarna keemasan bersalut satu lapisan sisik bersilium terlungkup dalam raga motosikal. Ketutu Idaman tiada lagi di situ."
Segala-galanya berjalan dengan baik semasa saya berkunjung ke MAHA2010 pada hari terakhir; 5 Dis. 2010. Tiada masalah kesesakan lalu-lintas kerana pergi awal pagi, berkunjung ke gerai nurseri dan buah-buahan, urut tapak kaki dengan orang tuna penglihatan, dan singgah gerai makanan popular. Juga ke pameran Blok B. Padahal dah datang pada hari kedua hari itu, tetapi kali ini baharu perasan ada juga gerai Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd. dan Dewan Bahasa dan Pustaka. Di gerai Utusan, isteri saya beli buku Menjahit Langsir. Tanpa pengetahuan dia, saya bayar sekali harga buku Tanaman Hiasan... yang mendapat potongan 20% daripada harga asal RM48.00. Dalam pengetahuan dia apabila malam di rumah. "Beli juga buku itu..." katanya sambil menggeleng-geleng kepala. Kegumbiraan pun berakhir. Dan saya terus teringat sahabat yang punya hobi yang sama!

No comments:

Post a Comment