Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, October 30, 2012

Alahai Katak

HARI Jumaat lepas adalah Hari Raya Haji. Sehari sebelum itu saya telah balik ke kampung di Batu Pahat yang jauhnya kira-kira 250km dari Kuala Lumpur.  Selepas solat Jumaat, petang itu saya singgah di sebuah kedai akuarium/pancing.  Taukeh kedai itu syorkan saya beli gewang ini yang berharga RM10.00.  Menurut beliau ramai orang dah beli dan kegunaannya berkesan.  Saya beli satu.

HARI Sabtu besoknya saya akan pulang semula tempat kerja.  Paginya saya ambil kesempatan 'casting' di parit berdekatan rumah mertua.  Kali kedua mencuba, gewang itu sudah ditelan seekor Haruan besar.  Malangnya gewang itu dilepaskan kembali.  Selepas mencuba lagi beberapa kali, gewang berupa katak itu disambar lagi.  Masih tidak lekat.   Lepas itu baharu saya sedar bahawa tiub plastik yang membalut mata pancing itu masih belum dibuka!  Wah, patutlah tidak lekat! Rugi! Rugi!.  Selepas membuang tiub plastik itu, gewang disambar lagi.  Tapi kali ini tali pula putus!?

Dalam perjalanan balik ke Utara, saya singgah rumah orang tua saya sendiri.  Singgah sekejap sahaja, tapi sempatlah saya cuba 'casting' di parit depan rumah.  Kali kedua baling, gewang disambar sang Haruan.  Agaknya kerana sudah lama saya tidak memancing, Haruan yang agak besar itu terlepas juga....

Dan saya terpaksa pulang dengan tangan kosong.  Harap-harap pengalaman ini menjadi pengajaran kepada saya apabila 'casting' lagi lain kali.

No comments:

Post a Comment