Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, November 14, 2012

Memancing Rohu

SUDAH lama sebenarnya saya tidak memancing secara serius.  Serius bermaksud benar-benar memancing.  Tidak serius pabila sesekali balik kampung memancing di parit hadapan rumah.  Awal bulan ini saya teringin mengikut seorang rakan yang selalu sangat cerita beliau pergi memancing dan dapat banyak ikan besar.  Rakan saya bermurah hati mengajak saya menaiki keretanya ke kolam Danau Pinggiran di Putrajaya.  Di kolam itu seorang lagi rakan kami sudah menunggu.

Seperti dulu-dulu saya kepal adunan dedak pada dua mata kail, membalingnya ke tengah kolam dan mencacak joran condong ke langit.  Rakan saya yang mula-mula dapat seekor patin.  Lepas itu dia dapat lagi seekor pacu pula.  Kemudian rakan yang seorang lagi itu pula dapat Rohu.  Kemudian dia dapat lagi, rohu juga. Saya masih tak dapat-dapat.  Adakah umpan saya tidak sesuai? 

"Kaujadi tukang tangguk je lah... ha ha" gurau seorang rakan selepas satu setengah jam pun saya masih tidak dapat apa-apa.

Selanjutnya baru saya sedar... zaman sudah berubah! Stail saya sudah tidak diguna lagi oleh pemancing sekarang.  Rakan saya suruh lihat orang keliling kolam, bagaimana mereka memancing. Rakan saya menghulur mata pancingnya untuk saya gunakan.  Mata pancing itu berbentuk spring dan terdapat mata kail antara lima hingga sepuluh bilah di kelilingnya.  Dedak bercampur perasa nescafe dan pandan dikepal pada spring sehingga berbentuk bom tangan.  Sebab itulah agaknya ia dipenggil mata bom.  Pada setiap mata kail pula di cucuk roti yang telah bercampur sejenis minyak pemikat ikan.

Seterusnya umpan dibaling ke tengah kolam.  Tali ditegangkan dan joran diletak secara horizontal malah tunduk sedikit ke bawah di atas dua batang tongkat besi berbentuk Y.  Hati saya berbisik di dalam, kalau dapat seekor pun jadilah untuk dibawa balik sebagai bukti aktiviti riadah ini tidak sia-sia.  "kau tak payah usik, tunggu je lah sampai kena!" kata rakan saya itu.  Benarlah begitu.  tidak sampai 10 minit saya sudah dapat seekor Rohu yang agak besar.

Rakan saya yang mula saya gelar Sifu itu menawarkan umpannya untuk digunakan seterusnya.  Syukurlah kerana selepas itu saya dapat lagi dan dapat lagi hingga lima ekor semuanya..  Saya digelakkan lagi kerana membawa jaring yang sangat kecil.  Seperti dalam gambar, jaring itu hanya muat untuk seekor sahaja.

No comments:

Post a Comment