Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, November 19, 2012

Antara Memancing dan Main Catur

 Memancing di Danau Pinggiran, Putrajaya pada 17/11/12
Kejohanan Catur Tertutup UPM pada 18/11/12

DUA-DUA bukanlah pilihan pertama. Pilihan pertama ialah apa yang sedang dibuat sekarang, iaitu menulis. Waima menulis dalam blog kerana selain menulis cerpen untuk siraran media cetak, tulis dalam blog pun sebahagian proses mematangkan aktiviti penulisan.  Bagaimanapun antara memancing dan main catur di atas ada cerita di sebaliknya.

Dalam satu minggu ini, sebahagian rakan sepejabat memancing di Tasik Banding, Grik, Perak. Seorang rakan lagi memancing di sebatang sungai di Pahang.  Di Tasik Banding mereka dapat ikan Kaloi. Di Pahang rakan saya dapat ikan Kelah.  Saya dapat ikan Rohu pun jadilah.  Yang terkilannya ialah selepas melabohkan mata pancing ke kolam, saya pun pergilah ke kaunter pembayaran/pendaftaran.  Balik semula ke tempat tadi, terlihat seseorang sedang memegang joran saya sambil melayan Rohu besar, dan seorang rakan saya sedia menangguk.  Sedangkan apa yang paling seronok ketika memancing ialah ketika berlawan dengan ikan!  Yang mengembirakan ialah umpan yang saya adun persis dulu-dulu nampaknya masih berkesan.  Tidak perlulah saya minta umpan daripada rakan alias sifu baru itu.  Dan belum sempat masukkan ikan ke dalam jaring, pancing saya mengena Rohu lagi!  Selepas dua jam, pulang ke rumah untuk ke majlis perkahwinan. Orang dah jemput, kenalah pergi kan.

Kejohan catur pula, saya hadir dengan pasrah.  pasrah kerana tidak cukup baca buku catur. Banyak komitment lain yang mengehadkan peluang berlatih main catur.  Tambahan pula sudah hampir tiga tahun tidak terlibat dengan kejohanan catur.  Banyak pergerakan dah lupa.  Justeru lawan saya pun bukan calang-calang orang.  Pusingan pertama saya jumpa pemain Malaysia, pusingan kedua jumpa pemain UPM dalam MASUM. Pusingan ketiga baru menang mudah.  Apa yang paling mengharukan ialah dalam pusingan terakhir saya korbankan Kuda, Gajah dan Tir untuk tiga bidak lawan sehingga saya tinggal satu gerakan untuk Sahmat! Kerana putus asa barangkali lawan saya korbankan Permaisurinya dengan memakan satu lagi Tir saya.  Sebab tidak sabar nak menang, dengan bersicepat saya makan Permaisuri itu denga bidak di hadapan Raja tanpa terfikir Raja akan terdedah dan lawan saya yang hampir kalah itu letakkan Tirnya menekan Permaisuri yang dibelakangnya ada Raja.  Sepatutnya saya menang tiba-tiba jadi kalah!  Itulah Catur!  Penuh dengan muslihat dan taktik, tetapi masih bergantung pada nasib!

No comments:

Post a Comment