Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, January 8, 2013

Pos Kemar - Siri 1 - Pengenalan


BERMULANYA Ekspedisi Saintifik Kali Ke-5 4X4 Pos Kemar, Perak ini bagi saya ialah apabila e-mail dihantar oleh Ketua Ekspedisi kepada seluruh warga fakulti sebulan sebelumnya.  Antara kandungan e-mail tersebut ialah "sesiapa yang ingin menyertai ekspedisi, sila hadir ke mesyuarat pertama..." Lalu saya pun hadir sebagai tanda komitmen.  Ternyata tidak ramai yang hadir.  Saya angkat topi kepada dua rakan, iaitu En. Sujak Samad dan Cik Dalina yang turut hadir.  Siapalah yang sudi menyertai ekspedisi ini yang khabarnya Pos Kemar hanya boleh dijejaki dengan kenderaan pacuan empat roda sejauh 80km dari Sg. Siput.  Tentulah perjalanan amat sukar dan menyeksakan.  Tambah lagi pekerjaan yang akan dijalankan ini tiada imbuhan dalam bentuk tuntutan kerja lebih masa.  Berkerja pula pada hari Ahad dan cuti am Hari Kristmas (23-25/12/12).  Lebih baik duduk rehat di rumah!

Saya mungkin ada 10 sebab peribadi untuk turut serta.  Satu daripadanya ialah inilah masanya untuk saya 'berkelana' setelah dua kali tersingkir atau terpinggir daripada rombongan kerja luar yang dijalankan oleh Jabatan.  Pertama, ke Tasik Kenyir pada 2011 dan kedua, ke Tasik Banding pada 2012 waima pernah dijanjikan untuk turut serta program yang kedua itu selepas yang pertama dikatakan "terlepas pandang".

No comments:

Post a Comment