Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, January 10, 2013

Pos Kemar - Siri 2 - Pos Kemar Airnya Cetek

PABILA nama tersenarai ke Pos Kemar, saya pun mula 'google' Pos Kemar.  Alangkah indahnya Pos Kemar dilihat berdasarkan gambar-gambar dalam beberapa blog.  Antaranya gambar-gambar yang berikut:
 Pos Kemar pada 31 Mac 2010 berdasarkan blog anakmuaalaf.blogspot.com
 Pos Kemar pada 27 Dis 2010 berdasarkan blog callmelara.blogspot.com
Pos Kemar  yang saya jejaki sendiri pada 24 Disember 2012

Selain ditugaskan sebagai 'fotographer' dan membawa beberapa peralatan memasak, saya juga diminta menyediakan umpan untuk memancing jika ada masa lapang nanti.  Maka ketika berkesempatan pulang ke kampung, saya mengutip kira-kira 70 biji buah sawit yang bertaburan di pangkal pokoknya.  Kebetulan ia baru dituai dua hari sebelumnya.  Ada yang saya rendam seminggu sebagaimana panduan blog renjersungai, ada yang saya rendam dua hari sahaja.  Juga saya sediakan umpan daripada dedak pelet dan tepung hong. Sudah semestinya beberapa jenis gewang untuk casting.  Tetapi setelah sampai Pos Kemar selepas bersusah-payah, akhirnya saya dapati Pos Kemar kering kontang.  Lihatlah gambar pertama! air tasik mencecah jeti.  Ketika saya datang, sungai yang tinggal pun boleh diredah paras bawah lutut hingga ke seberang!

No comments:

Post a Comment