Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, December 19, 2013

Kreativiti Ala-ala MacGyver

MINGGU lepas saya pegang sekeping diskette yang saya ambil dari bilik di tingkat 2 ke bilik saya di blok lain.  Sepanjang perjalanan itu ada tiga orang menegur dengan nada yang sama: "hoi, zaman sekarang orang dah tak guna diskette lagilah!". Saya cuma tersenyum.  Itu memang benar kerana untuk copy sekeping gambar digital pun tak muat dalam sekeping diskette yang berkapasiti 1.44MB.  Sekeping gambar pun kurang-kurang bersaiz 2MB.
 Tujuan saya ke atas diskette itu ialah untuk digunakan bagi menampal galah yang patah.  Galah itu patah kerana terhempap sebatang dahan pokok sukun.  Kreatif ala-ala MacGyver ini, ialah gunakan apa sahaja yang ada di sekeliling.  Kebetulan saya ada gam 'Vevcon 2 Ton Epoxy-Clear' baki repair kereta.  Ada tali benang berkekuatan 84kg yang saya guna untuk memancing.
Mula-mula ambil kepingan logam tipis pada diskette.  Kemudian bancuh gam dan sapu pada bahagian yang patah.  Lepas itu tampal dengan kepingan logam daripada diskette tadi.  Besoknya ikat tampalan tadi dengan menggunakan tali benang dengan cara ikatan permati (boleh tengok Youtube bagaimana cara ikatan ini). Kemudian gam sekali lagi supaya lebih kuat.  Hasilnya telah diuji.  Galah boleh digunakan lagi.

No comments:

Post a Comment