Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, December 17, 2013

Kreativiti Buku Menjadi Catur

DAYA kreatif tidak terhad kepada keupayaan seseorang menulis cerpen, novel dan sebagainya.  Kali ini saya ingin kongsikan kreativiti saya menjadikan buku terpakai kepada papan catur yang tersembunyi.  Pertama sebuah buku lelong dengan harga RM5.00.  Buku ini saya potong bahagian dalam, kemudian masukkan papan catur kecil yang boleh muat.  Tiada siapa sangka ianya adalah papan catur sehingga membukanya.  Buku(dam catur) ini saya buat pada 25/3/2005.


Kedua, buku dam catur ini saya buat lebih awal dari yang di atas, iaitu pada 12 Julai 1990. Apa yang diperlukan ialah sebuah buku nota kulit tebal, dam catur kecil yang ada banyak dijual di kedai, beberapa keping besi tipis, dan magnet.  Tebuk buku mengikut ukuran dam catur dan tampal papan catur dengan gam.  Bahagian tepi boleh diletakkan magnet supaya buku ini sentiasa tertutup rapat atau tidak mudah terbuka.


No comments:

Post a Comment