Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, December 18, 2013

Kreativiti Batang Pancing Menjadi Galah

DI SEKELILING rumah kita, atau rumah jiran, malah di kawasan tempat kerja, kadang-kadang ada pokok buah-buahan.  Malangnya apabila tiada galah, kita boleh tengok sahaja buah yang masak ranum di dahannya.  Justeru, inovasi berikut boleh dicuba:

 Dapatkan joran saudara kita yang dah tak guna lagi tu, atau beli saja yang baru dengan harga sekitar RM45.00 di kedai pancing.  Pastikan ia adalah joran jenis teleskopik atau antena yang boleh ditarik keluar menjadi panjang atau ditolak ke dalam menjadi pendek.
Buang 'section' paling hujung kerana ia lembut/mudah melentur.  Dapatkan sabit kecil di kedai 'hardware' dengan harga sekitar RM6.00.  Ikat sabit pada hujung batang joran dengan menggunakan getah belada atau getah tayar motor.


Akhirnya siaplah galah untuk kait buah sukun.  Bukan sahaja sukun, boleh juga kait buah manggis, rambutan, ciku, mangga dll.  Galah ini boleh disimpan dalam boot kereta.  Kalau balik kampung, boleh pula guna di sana. Kalau nak galah yang lebih panjang, belilah batang pancing yang lebih panjang, tapi harganya pun lebihlah sikit.  Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment