Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, October 13, 2014

Tulisan Jawi



HARI Raya Kurban minggu lalu ramai orang berkunjung ke masjid dan surau atau tempat-tempat khas untuk penyembelihan kurban.  Biasanya saya hanya ke surau berdekatan dan terlibat sebagai orang awam yang datang dengan sebilah parang yang telah diasah tajam, membantu melapah atau memotong, kemudian dapat sebahagian daging kurban.  Kali ini, pada 5 Oktober 2014 lalu, saya di kampung, ditugaskan oleh ayah saya menguruskan kurban seekor lembu.  Penyembelihan dilakukan di kandang lembu yang jaraknya lebih 25km dari kampung.  Ayah saya menyerahkan senarai nama-nama arwah dengan niat kurban-imarah, mudah-mudahan pahalanya sampai kepada mereka.  Apa yang menarik ialah dia menulis senarai itu dalam tulisan jawi. Kita pun sedia maklum bahawa tulisan jawi semakin terpinggir sekarang. Lembu pilihan ini hanya dapat disembelih pada jam 12.30 tengah hari kerana giliran ke 15 daripada 20 ekor.  Dan saya yakin senarai inilah satu-satunya senarai dalam tulisan jawi.

No comments:

Post a Comment