Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, December 10, 2014

Baca Novel Ramlee Awang Murshid


PADA  bulan Oktober lepas, setelah agak lama tidak membaca novel, tergerakdi hati nak baca novel.  Kebetulan anak saya ada membeli novel "Sunan Nanggroe Sang Kembara".  Teruja juga dengan tajuknya kerana saya pernah membaca semua enam buah novel Ramlee Awang Murshid berkaitan Sunan dengan keris Nanggroenya yang bermula dengan Bagaikan Puteri diikuti oleh Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta, Cinta Sufi, Sutera Bidadari dan Sunan Musafir.. Banyak hari juga diperlukan untuk 'khatam'.  sedang seronok membaca hingga halaman terakhir, rupanyanya di penghujungnya tertulis perkataan "Bersambung..."  Wah, novel prolog daripada siri tersebut pun ada sambungannya...!?

PADA 4/11/14, semasa Pesta Konvokesyen UPM Ke-38, saya sempat ke sebuah booth buku dan bertanyakan buku sambungan novel Sunan Nanggroe Sang Kembara.  Penjual itu kata dia bawa lima buah sahaja dan dah habis dijual.  Kemudian pada 15/11/14, semasa Putra Canselor Festival dimana saya terlibat dengan pertandingan catur, saya sempat ke booth penjual yang sama dan dapat beli novel Ramlee Awang Murshid; "Raudhah".  Saya beli juga sebuah lagi novel RAM "Aku Bercerita"

MEMANGLAH "Sunan Nanggroe Sang Kembara" novel ke-23 Ramlee Awang Murshid dan "Raudhah" novel ke-24, tetapi ia bukannya sambungan seperti yang saya sangka. Ia adalah cerita yang lain sama sekali.  Bagaimanapun dah beli, kenalah baca juga sampai tamat.  Dan sekarang saya sedang membaca novel "Aku Bercerita".

No comments:

Post a Comment