Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, December 15, 2014

Kolam Pancing Danau Pinggiran, Putrajaya.

Ikan Patin 6kg yang berjaya didaratkan.

KOLAM ini adalah tempat biasa saya memancing.  Selalunya sebulan sekali akan ke sini dengan rakan-rakan sepejabat. Pernah juga bawa isteri dan anak sebagai riadah dan jalan-jalan luaskan pandangan. Pada 11/12/14, cuti am sempena Hari Keputraan Sultan Selangor, mungkin paling meriah kerana saya ke sana bersama tiga orang lagi rakan sepejabat dan seorang jiran sebelah rumah, menjadikan trip kali ini lima orang.  Awalnya seperti biasa gunakan umpan untuk ikan Rohu, tetapi seperti tidak laku, lalu saya gunakan pula roti kentang + pati strawberi.  Alhamdulillah, sekejap sahaja dimakan Patin.  Ikan Patin seberat 6kg berjaya didaratkan.  Disebabkan saya nak ikan yg beratnya kurang 3kg supaya boleh dibawa balik, saya tumpukan pada umpan Rohu sahaja.  Malangnya Rohu tak makan-makan.  Menjelang tamat masa, saya pun berkemas-kemas.  Seorang lelaki yang berkongsi bangsal/gazebo yang sama, minta saya berikan sahaja umpan lebihan kepadanya.  Saya beri palet 6363 + minyak pisang dan roti kentang + strawberi,  Dia kata 6363 itu kalau dibiar masam boleh pancing ikan Pacu.  Umpan roti kentang itu pula terus dibalut pada mata kailnya dan dilontar ke tengah kolam, tiga minit sebelum saya pulang.  Saya kata pada jiran saya, kalau dia nak dapat pun biarlah kita dah balik.  Besok paginya saya tanya pada rakan sepejabat kerana mereka balik lambat, samada 'brother' itu dapat ikan setelah saya pulang?  Mereka kata ya.  Berumpankan roti berwarna merah, lelaki itu dapat Patin yang jauh lebih besar hinggakan mereka semua terpaksa angkat joran masing-masing untuk elakkan tali terbelit.  Wah, macam keterbalikan cerita 'ayam menang kampung tergadai' versi umpan saya yang 'power' orang lain yang dapat ikan.  Ah, tak apa, tak apa, nak bagi kenalah ikhlas kan.

4 comments:

  1. Salam. Bro. Berapa bayaran memancing kat sini ?

    ReplyDelete
  2. Salam. Bro. Berapa bayaran memancing kat sini ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x silap saya dalam rm20/4jam..
      minimum 1jam dan tambahan sejam rm5.00

      Delete