Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, September 14, 2015

Antara Memancing dengan Menulis

 Tentang Zainal Rashid Ahmad dlm Nuansa Pengarang BH 6/9/15
 Zainal Rashid Ahmad dengan Patin Mekong/Pelabuk
Saya dengan Patin Mekong di kolam Seksyen 24 tahun lepas

KENAPA saya memancing? Bila masanya saya menulis? Paling terbaharu saya memancing ialah pada 5/9/2015, iaitu baru seminggu lepas, di kolam Danau Pinggiran, Putrajaya.  Hanya sehari besoknya (6/9/2015) tersiar dalam Berita Harian tulisan Latifah Arifin tentang Zainal Rashid Ahmad (ZRA). Latifah Arifin memetik ZRA sebagai berkata "Saya tidak ada komputer peribadi di rumah, bahkan untuk memikirkan idea ketika bersama keluarga juga agak mustahil kerana biasanya masa digunakan sepenuhnya untuk menonton televesyen dan melakukan aktiviti wajib, iaitu memancing".  Nah, sama macam saya.  ZRA suka memancing, saya juga suka memancing. Namun pencapaian dalam bidang penulisan tidak sama.  ZRA telah memenangi deretan anugerah sastera (lihat Dewan Sastera, Ogos 2015).  Sehingga kini ZRA telah menghasilkan tiga buah kumpulan cerpen.  Saya sekadar eceran.  Kenapa?

No comments:

Post a Comment