Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, November 24, 2016

Cerita Tentang Kereta


HARI Khamis sewaktu undurkan kereta dari kawasan rumah kedai, saya lihat kiri pastikan tiada kereta lalu.  Bagaimanapun baru undur sedikit dah terkena sebuah kereta berwarna hitam.  "Maaf encik, ada kereta di kiri jalan sebab itu saya masuk kanan" kata pemandu wanita itu sebaik turun daripada keretanya.  Setelah melihat dari atas didapati cuma calar sedikit sahaja, saya kira selesai sahaja.  Saya pun minta maaf kerana terhantuk kereta...adat memandu kereta, sesekali memang tersentuh kereta orang lain.

HARI Jumaat sewaktu keluarkan kereta dari rumah untuk ke pasar malam, sang isteri sudah nampak calar itu. Pok pek pok pek bla bla bla dia kata lampur merah pun dah hilang.  Dah hilang?

HARI Sabtu setelah memastikan memang lampu pemantul cahaya telah tiada, tinggal yang sebelah kiri sahaja, saya pun pergi semula ke tempat kemalangan itu, kira-kira satu kilometer dari rumah.  Selepas tercari-cari, saya dapat semula serpihan lampu itu yang telah pecah kepada 7 bahagian.

HARI Ahad sewaktu keluarkan kereta dari rumah untuk ke pasar awam, sang isteri sudah nampak lampu itu ada kembali di tempatnya. Dia tanya "berapa ringgit kena untuk tukar lampu itu?"  Saya kata "satu sen pun tak kena..."

2 comments:

  1. Replies
    1. Kemalangan kecil sahaja..., tapi itulah, siapa yang mahu terlibat dalam kemalangan kan.

      Delete