Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, February 21, 2020

Aktiviti Pertanian di Bulan Februari

FEBRUARI ini dirangkum sebahagian aktiviti pertanian yang saya terlibat. Semestinya di sekitar pejabat kerana rumah di taman perumahan mana ada tanah untuk bercucuk tanam kecuali gunakan pasu atau kaedah pertanian bandaran termasuk fertigasi atau aquakulture...
 Ubi Kayu
PAGI ini saya cabut sepokok lagi ubi kayu. Beratnya hampir 3kg. Semalam pun dah cabut sepokok. Tuan semalam timbang bersih setelah dibuang tanah dan batangnya genap-genap 3kg.

 Kekabu
Musim kekabu datang lagi. Tahun lepas pun musimnya dalam bulan Februari.  Kali ini ternyata lebih lumayan.  Waima saya kait tiga hari dan dapat berkilo-kilo, kali ini tiga orang lain juga dapat habuan.

 Labu Manis/Kuning
Ini kali kedua saya tanam Labu Manis. Jika tahun lepas cuma dua pokok, kali ini lima pokok. Harap-harap menjadi seperti tahun lepas.

 Cili Api Kampung
Pokok ini yang saya beli anak pokok di pasar tani dengan harga RM1.00 (Ringgit Malaysia satu sahaja).  Baru-baru ini saya juga berkesempatan mengambil anak pokok yang banyak tumbuh di bawah pokok cili api kampung di Batu Pahat semasa balik kampung dua minggu lepas.

 Sayur Sawi
Kebetulan saya berkursus cara pertanian fertigasi di Fakulti Pertanian UPM baru-baru ini. Sebaik tamat kursus selamatiga hari, semua peserta dibenarkan bawa balik dua polybag yang siap dipindahkan anak pokok sawi yang ketika itu berukuran dua inci yang masing-masing diajar tanam secara praktikal.  Ramai yang tidak ambil kerana hadir dengan motosikal, justeru saya bawa balik enam pokok. Walaupun tiada sistem paip, pam, dan spageti untuk pengairan, saya bagi juga baja AB secara manual.  Nampaknya hidup subur.

 Daun Kesum
Pokok Daun Kesum memerlukan banyak air dan cahaya yang sederhana, Oleh itu saya tanam dalam bekas polystryn terbuang.

 Lengkuas
Pokoknya sangat rimbun.  Oleh itu baru-baru ini saya gali secara besar-besaran dan hasilnya dapat dibahagikan kepada ramai orang.

 Serai
Serai memang dah lama sangat tidak beli di kedai. Ambil apabila diperlukan memang dapat serai yang segar dan bersaiz besar.

Kantan
Setakat ini saya baru dapat empat kuntum bunga kantan daripada rumpun kantan di sebelah pajabat saya.

1 comment: