Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, February 18, 2009

Ketutu Idaman

Cerpen Ketutu Idaman
CERPEN Ketutu Idaman ini saya karang pada tahun 2000 dan tersiar dalam Tribun Putra Bil 18 (15 Mac 2000). Ketika saya menulis cerpen ini saya memang belum pernah merasa keenakan ikan ketutu. Ikan yang juga dikenali sebagai ikan ubi, ikan hantu, dan haruan bodoh ini memang menjadi idaman saya dengan harapan suatu hari nanti ikan ini akan menyambar mata pancing saya. Malah kalau ada peluang, saya akan membelinya walaupun harganya mencecah RM40.00 sekilo. Kerana keinginan yang membuak-buak inilah maka saya mengapainya melalui sebuah cereka.
memegang ikan ketutu
di Tasik Kenyir
Akhirnya selepas enam tahun cerpen itu tersiar, baru cita-cita saya tercapai untuk merasai keenakan ikan ketutu, itu pun saya dapat daripada tekong bot yang kami sewa semasa program jalinan ukhwah siri II pada 9-11/12/2007 di Tasik Kenyir. Selesai sahaja program pada hari terakhir dan selepas semua orang keluar dari bot, saya tanya tekong bot itu, sama ada saya boleh mengambil satu daripada dua ekor ketutu dalam tong biru? dia kata boleh dan minta saya cari bekas. dan bekas plastik yang tebal dan besar itu memang sentiasa tersedia dalam beg pancing saya. Selepas mengisinya dengan air tasik, saya ambil yang besar (1.2kg) dan hulurkan wang kertas RM50.00. Seorang pensyarah yang melihatnya, minta yang kecil itu dan dia hulur RM60.00. Dalam bas perjalanan balik ke Serdang, dia pujuk saya supaya menjual kepadanya dengan harga RM100.00. Mengenangkan saya belum pernah merasanya, saya tolak rezeki itu.
Pabila saya cerita pada rakan-rakan pemancing, mereka kata Ketutu tasik sepatutnya RM80.00 sekilo. Maknanya saya beruntunglah. Untuk merasanya pula, saya buat tiga kali masak. Kali pertama hanya goreng. Rasanya... Ya-Salam. Lembut, gebu, manis - semua ada. Kali kedua, saya masak stim dan kali ketiga pun masak stim. Dan saya tidak menyesal belanja RM50.00 itu. (Perlu dimaklumkan bahawa beberapa bulan kemudian, rakan saya memancing dapat seekor ketutu seberat 2.1kg. Dan apabila dia hantar ke sebuah restoran Cina, dia dibayar RM150.00).

1 comment:

  1. salam

    jemput lawat laman web

    http://k22-goby.blogspot.com/

    ReplyDelete