Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, February 3, 2009

Nostalgia Tasik Banding

PROGRAM Jalinan Ukhwah ini mulanya dirancang dalam bentuk XPDC 4 x 4 ke Taman Negara Endau-Rompin - Selai, Johor pada 23-25 Disember 2006. Beberapa kali mesyuarat dan perbincangan diadakan. Baju T berwarna biru-hitam dengan warna oren di bahagian bahu dan lengan telah pun siap ditempah. Lengkap dengan logo UPM dan perkataan serta tarikh program tersebut. Malangnya dua minggu menjelang tarikh itu, Selatan tanah air sering hujan dan banjir di beberapa tempat. Dua hari menjelang tarikh program, banjir semakin buruk. Dikhabarkan bahawa jalan ke Selai telah terputus.
Air tasik yang jernih berhampiran Kem Alam Semulajadi,
Jabatan Perhilitan Perak
Akhirnya keputusan saat akhir dibuat dengan memindahkan destinasi ke Tasik Banding, Grik, Perak. Kira-kira jam 10.00 pagi 23/12/2006, selepas dibaca doa selamat, kami pun bergerak dari Serdang, Selangor dalam lapan buah kenderaan yang kebanyakannya pacuan empat roda. Kami sampai di Grik jam 6.00ptg. Dengan menaiki bot Jabatan Perhilitan 150 kuasa kuda, kami ke Pulau Banding. Kami menginap di Kem Alam Semulajadi kepunyaan Jabatan Perhilitan Perak. Pulau itu sebenarnya puncak bukit yang bersambung dengan puncak-puncak bukit yang lain apabila bahagian bawahnya ditengelami air empangan. Air untuk mandi kadang-kadang menjadi masalah kerana sumber air adalah dipam dari tasik itu sendiri.

Antara peserta Program Jalinan Ukhwah
di Tasik Banding, Grik, Perak.
Malam itu kami cuba memancing di jeti yang diperbuat daripada rakit gajah. Tetapi sunyi sepi. Besok paginya seawal jam 6.00 saya sudah bangun mandi dan solat Subuh. Seawal 7.00pg pula saya orang pertama memegang batang pancing dan melontar gewang sesudu. Daripada jeti rakit gajah itu saya baling ke air dekat dengan tebing. Orang kata pagi-pagi ikan lebih suka bermain dekat tebing sebab banyak serangga. Balingan kali ketiga, gewang itu seperti tersangkut kayu. Rupa-rupanya seekor Sebarau seberat 600gram telah menyambarnya.

Ikan Sebarau seberat 600 gram
menyambar gewang seawal jam 7.00 pagi.
Petang itu sewaktu peserta perempuan melawat sekitar dengan sebuah bot, kami peserta lelaki dengan bot yang lain mencari lubuk ikan untuk memancing. Banyak Lampam dan Sebarau dapat dinaikkan. Namun pada malamnya diumumkan pancingan saya yang terberat dan dihadiahi sehelai lagi baju T. Selepas dua malam bermalam di bangsal kayu tiada berdinding di situ, besok paginya (25/12/2006) kami pun bertolak balik dengan suatu pengalaman baru yang dapat dirakam sebagai sejarah dan nostalgia.

2 comments:

  1. Apa pasal siarkan gambar ikan kecil. Siarkanlah gambar ikan SIAKAP yang BESAR tu. Barulah pembaca teruja.

    ReplyDelete
  2. salam,

    Bilakah en.rahman ingin datang ke pulau banding buat kali kedua untuk merasai suasana yang berbeza plak....mai la dtg wat kali kedua....

    ReplyDelete