Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Friday, March 13, 2009

Nostalgia Port Dickson

SEBENARNYA saya ingin titipkan nostalgia ke Port Dickson (PD) pada tahun lepas. Bagaimanapun belum sempat tulis, saya sudah pun ke PD untuk kali kedua atas tujuan yang sama, iaitu kerja lapangan kursus EMG3006 Amali Sains dan Geografi Untuk Pengurusan Alam Sekitar. Tarikhnya pada 6-8 Mac 2009 - minggu lepas. Program pertama ialah dengar taklimat di Majlis Perbandaran Port Dickson. Bagaimanapun saya tidak sertai kerana ada urusan peribadi yang amat mustahak yang tidak dapat dielakkan, saya sampai ke PD jam 5.15ptg dengan berkereta sendiri. Inilah yang dikatakan cahaya bermanik-manik
bak mutiara di permukaan laut
Selepas solat Asar di Stesen Penyelidikan Marin UPM, saya terus ke pantai. Semua pelajar sudah pun berlepas ke pulau berhampiran dengan bot getah. Beberapa orang rakan sudah pun tamatkan aktiviti renang. Lalu saya berendam sendirian. Malam itu setiap kumpulan pelajar bentangkan jenis-jenis alga yang ditemui dengan menggunakan 'power point'.
Trip kali ini agak berbeza kerana saya bertindak selaku jurugambar tidak rasmi apabila saya membawa dua buah kamera. Satu kamera digital Canon Ixus75 dan sebuah lagi kamera digital SLR Nikon D300; 28-200mm zoom lens. Kamera digital Nikon SLR ini ternyata beri pengalaman berbeza. Kebetulan saya pernah mempunyai kamera Nikon FM lama dulu. Antara yang saya suka ialah ambil gambar potret gunakan tele 200mm dengan bukaan apature F5.6 supaya wajah jelas tetapi latar belakang kabur.
Pada hari kedua (7/3/2009), kami mulakan pagi dengan sarapan sebab hujan. Selepas senam robik semua pelajar menuju ke pantai untuk satu amali yang dikendalikan oleh sorang prof. madya. Sekumpulan staf berada atas padang, buat persediaan pengukuran untuk amali petang nanti. Sebagai jurugambar, saya perlu berada di kedua-dua tempat!
Pantai yang penuh sampah

Antara persampelan yang perlu dibuat oleh pelajar ialah mengukur jarak dan kecerunan pantai serta mengambil sampel pasir untuk mengukur saiz pasir dengan menggunakan 'sieve' pelbagai saiz. 'Sieve' tu macam pengayak tepunglah kiranya...
Pantai dibersihkan oleh para pelajar

Pagi Ahad (8/3/2009), iaitu hari ketiga dan terakhir, seawal jam 7.00pg kami semua sudah berkumpul bersenam-robik dengan iringan lagu poco-poco dan 'chicken dance'. Selepas bersarapan kemudiannya, kami bertolak ke Tanjung Tuan.

Di Tanjung Tuan berlatar belakangkan rumah api

Seperti tahun lepas, dengan iringan pegawai ranjer hutan, kami pun menyusur hutan tebal Tanjung Tuan. Banyak kali mendaki dan menuruni kawasan yang curam. Meletihkan. Berdekatan pantai, kami berhati-hati kerana sebulan lepas diberitakan ada buaya di pantai Tanjung Tuan itu. Kami berehat sebentar di Tapak Kaki Hang Tuah sebelum berhenti di Rumah Api Tanjung Tuan.

Mendengar 'kuliah' daripada seorang
peminat burung di Rumah Api Tanjung Tuan

Menarik juga melihat kegilaan peminat burung yang agak ramai di situ. Pantang nampak helang berlegar di angkasa, berlarilah mereka ke sebelah sana. Dapat juga peluang melihat melalui 'view finder' kamera salah seorang mereka. Wah, jauh beza dengan zoom 200mm saya!

Wah, penatnya mendaki dalam hutan...!

Aiskrim ini pelajar yang belanja.
Pabila makan aiskrim begini,
terasa umur baru 18??

Sekeping gambar sama dengan 1000 perkataan
Petik kata Nabil: Lu fikirlah sendiri!

Tak pernah terfikir nak naik
'banana boat' tapi kalau
dah 'jodoh' naik juga....

Sungguh! Saya hanya ingin rakamkan aktiviti sampingan ini sebagai kenang-kenangan mereka semua. Tetapi saya diajak bersungguh-sungguh oleh pelajar untuk mencukupkan orang. Apabila rakan staf mengajak juga, saya tak mampu menolaknya. Dan akhirnya tiga kali kena humban dalam laut. (Masa 'war game training' di Jeram Besu dulu pun, kena humban dalam sungai sekali sahaja). Apa-apa pun tidak semua aktiviti dapat saya kongsikan....

1 comment:

  1. Alamak, kalau tengok dari gambar2 yang ada ni, nampak gayanya jadi jugaklah jari kiri aku ni kena potong. Kudunglah tangan aku nanti... takutnya aku...

    ReplyDelete