Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, March 3, 2009

Nostalgia Lumut, Perak

BERKUNJUNG ke sesuatu destinasi adalah biasa terutama atas sebab melancong, kedua atas sebab tugas. Sebab yang pertama memerlukan kos yang tinggi. Sebab yang kedua bukan sahaja dapat melancung, malah dapat elaun lebih masa atau elaun perjalanan pula. "Melancung" ke Lumut, Perak mungkin tidak tersenarai sepuluh teratas jika dibuat pilihan. Tetapi banyak tempat berdekatan patut dilawati, iaitu Pulau Pangkor, Pantai Teluk Batik, Pangkalan TLDM, Pusat Penetasan Penyu Segari, Pantai Teluk Senangin, dan Taman Paya Bakau, Manjung. Lawatan ke tempat-tempat inilah yang ingin saya dokumentasikan terlanjur saya tidak lagi menulis diari. Hari pertama saya (29/6/08), saya sudah pun berada di pantai Teluk Senangin yang sangat indah dan jernih airnya petang itu. Pantai berpasir landai ini sangat bersih mungkin kerana kurangnya pembangunan di kawasan ini.


Di Pantai Teluk Senangin


Rombongan kami, iaitu kira-kira 10 orang staf dan 35 orang pelajar Bacelor Pengurusan Alam Sekitar, menginap di Rindu Alam Motel di Kg. Baharu (Lumut) Ayer Tawar, Perak. Besok paginya (30/6/08) dengan bas sewa khas, kami ke Segari. Di sana kami berpecah kepada empat kumpulan untuk melawat reban-reban ayam yang begitu banyak di Segari. Ada yang mudah untuk masuk dan ada yang perlu pakai uniform khas. Kumpulan saya berpeluang naik reban di ladang ternakan ayam kepunyaan En. Ibrahim. Petangnya kami melawat pula pusat pemprosesan ayam Dindings.


Bergambar ramai setelah selesai kajian
Hari ketiga (1/7/08) kami ke Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia, di Lumut. Kami berpecah kepada empat kumpulan untuk menaiki empat buah kapal. Sebelum naik kapal, kami dengar taklimat dalam Dewan KD Malaya. Selepas lawatan itu dan sebelum pulang ke tempat penginapan, kami singgah pantai Teluk Batik untuk makan tengah hari.
Makan nasi bungkus di pantai Teluk Batik
Petang itu di Rindu Alam Motel, saya cuba merakam suasana matahari jatuh menjelang senja. Kami dimaklumkan bahawa jeti berdekatan menjadi tumpuan setiap pagi kerana nelayan mendaratkan ikan dan udang.

Senja di Kg. Baharu (Lumut)
Pada 2/7/08 kami ke Marina Island yang masih dalam pembinaan. Pulau buatan ini adalah sebuah projek mega. Petangnya kami melawat pula Pusat Pengurusan Penyu di Pasir Panjang, Segari. Berbagai maklumat tentang penyu diterangkan oleh pegawai yang menjaganya. Selepas melawat tapak penetasan, kami bermain-main dengan anak penyu. Kemudian kami bermain pula dengan penyu dewasa sambil beri makan ikan dan timun kepada penyu-penyu tersebut.

Di pintu masuk Pusat Pengurusan Penyu

Hari kelima (3/7/08) saya sempat menaiki feri menyeberang ke Pulau Pangkor. Sekejap sahaja saya dan seorang rakan kembali semula ke tanah besar. Tengah hari itu selepas solat Zohor, kami ke Pejabat Daerah Manjung. Dengar taklimat dan bersoal-jawab tentang Taman Paya Bakau Manjung. Saya sempat pegang mikrofon dan berkongsi pengalaman berdasarkan lawatan saya ke paya bakau Tanjung Piai, Pontian semasa perhimpunan penulis muda dulu. Dan sebelum 4.00ptg itu kami semua sudah berada di Taman Paya Bakau Manjung.

Di Taman Paya Bakau Manjung

Hari keenam dan terakhir (4/7/08) kami singgah ke Teluk Batik lagi sewaktu dalam perjalanan balik ke Serdang, Selangor. Kali ini saya tidak lepaskan peluang untuk 'berenang' di pantai Teluk Batik.

Sebelum berenang di air laut di belakang sana

Sampai semula di Serdang, ada tugas perlu diselesaikan. Semua pelajar wajib buat laporan lengkap (assignment) tentang penemuan mereka dan pengurusan alam sekitar yang dicadangkan. Staf pula perlu isi borang tuntutan lebih masa sambil mengumpul nostalgia....

1 comment: