Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, March 31, 2009

Nostalgia Port Dickson III

KALI ini tentang perjalanan yang lebih awal lagi. Tarikhnya 4 - 6 Ogos 2006. Hari itu saya menghadiri Seminar Persuratan dan Peradaban Nasional 2006. Tempatnya di Hotel Le Paris @ Costa Rica di Port dickson, Negeri Sembilan. Saya ke sana dengan berkereta sendiri - Proton Iswara Aeroback berwarna putih. Sebaik sampai petang itu, saya terus mendaftar dan meletakkan beg dalam bilik di tingkat 10. Seterusnya saya turun semula untuk bersiar-siar di gigi pantai. Tak lama kemudian muncul Salman Sulaiman bersama Ariff Mohamad. Gambar berlatar belakangkan Costa Rica di atas diklik oleh Salman Sulaiman kalau tak silap saya kerana hanya dia dan Ariff yang ada di situ. Salman Sulaiman saya cam bukan hanya kerana selalu terpapar dalam akhbar dan majalah Dewan, dia adalah rakan sebilik semasa Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2005 pada 3 - 6 Jun 2005 di Tanjung Piai, Johor.
Boleh dikatakan inilah bilik hotel yang paling besar dan mahal pernah saya duduk. Bilik tidur ada dua dan bilik airnya cukup besar di samping ruang tamu yang terpapar di atas.

Daripada varandah bilik di tingkat 10 itu, kelihatan landskap yang cantik di bawah. Yaang berjalur biru putih itu adalah tempat berenang atau berendam!


Saya ambil kesempatan ini untuk menyiapkan tugasan yang diberi oleh Hjh Halimah bagi kursus program sarjana sastera dengan mewawancara seorang penulis terkenal, iaitu Ariff Mohamad.

Oleh kerana hari dah petang... malah berhadapan dengan laut, maka saya klik satu pemandangan yang orang Jawa kata 'sunset'. Mungkin tak seberapa, namun itulah sahaja peluang yang ada. Paling penting dalam 'perjalanan' ini ialah pengisian seminar selama tiga hari dua malam ini... malangnya tak dapat dititipkan tika ini....

No comments:

Post a Comment