Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Tuesday, April 28, 2009

Musim Sukan Telah Berakhir

Syukurlah kerana musim sukan sudah berakhir. Namun saya telah kerugian begitu banyak masa! Sisa-sisa waktu ini amat berharga dan sepatutnya saya tumpukan kepada penulisan tesis. Terutama apabila saya kini berada dalam waktu tambahan. Dan wisel penamat boleh ditiup pada bila-bila masa sahaja! Seperti yang dinyatakan sebelum ini, saya terlibat dalam tiga jenis permainan, iaitu darts, bola tampar, dan catur.


Hari Sabtu lepas, saya berada di gelanggang dart dari jam 8.00pg hingga 12.00 tengah hari semata-mata kerana pasukan saya (FPAS) bertemu pasukan Fakulti Pengajian Pendidikan. Itu pun tak habis. Saya terpaksa balik untuk menjemput anak dari sekolah sewaktu perlawanan tambahan dibuat untuk menentukan pasukan mana menang. Dari segi pemainan, perinsip saya buat yang terbaik. Setelah kalah 0-2, saya(beregu pertama) berjaya menjadi pemain pertama pasukan yang menang. Dalam perlawanan hari Khamis sebelum itu, pasukan saya kalah 0-5. apa pun, saya fikir tidak mahu lerlibat lagi dengan darts kerana masa. Catur jauh lebih baik kerana dalam masa satu jam setengah, satu perlawanan antara PTJ yang melibatkan lima papan boleh selesai. Malah hari Sabtu yang dulu, dalam masa satu hari sahaja, lima perlawanan dapat dijalankan secara sistem swiss dan menjelang petang sudah diketahui siapa pemenangnya!


Bola tampar pula, pasukan saya menang tiga perlawanan dalam kumpulan. Sebagai johan kumpulan, pasukan saya layak ke suku akhir. Bagaimanapun kecundang pada suku akhir itu sewaktu berdepan pasukan Bahagian Keselamatan.

Pasukan Catur saya - menang baju ajelah....


Catur membuat saya bermain tanpa persiapan kerana kesibukan yang amat sangat. Kali terakhir saya berlatih dan bermain catur ialah pada kejohan antara universiti di UniMAP, Perlis dua tahun dulu. Pasukan saya hanya dapat tempat ke '12' daripada 22 pasukan. Bagaimanapun saya puas hati kerana dapat mengalahkan pemain papan pertama Fakulti Kejuruteraan yang kemudian kemudiannya muncul Naib Johan. Saya tewas dua permainan daripada lima kepada dua 'pemain universiti'. Oleh itu saya rasa kekalahan itu wajar. Dan juara sudah dijangkakan kerana dalam pasukan itu terdapat tiga orang 'pemain universiti'.

No comments:

Post a Comment