Mendaki

Usaha Tangga Jaya

Tuesday, April 21, 2009

Nostalgia Tanjung Bidara

Dua minggu lepas, iaitu pada pagi 4 April 2009 saya ke Tanjung Bidara, Melaka. Kali ini membawa sekumpulan pelajar EMG 3204 Studio Perancangan Alam Sekitar 1 dengan tajuk "Eco Pelancongan". Tempat pertama diselidik ialah Pengkalan Balak. Seperti biasa, dengan kamera Nikon SLR 300D saya klik mana-mana pemandangan yang difikirkan patut. Gambar pelajar-pelajar sudah semestinya terutama gambar pelajar-pelajar sedang menyoal-selidik pengunjung-pengunjung di sekitar pantai Pengkalan Balak. Pemandangan berupa sampah-sarap, peparitan yang tidak sempurna, apa-apa sahaja yang boleh dimasukkan dalam kertas kerja juga perlu diambil. Juga gambar sendiri sebagai kenang-kenangan.
Antara Staf yang turut serta
Antara pelajar yang menyertai kursus EMG 3204
Kira-kira jam 2.00petang, kami bertolak ke Tanjung Bidara. Selepas makan tengah hari di Tanjung Bidara Beach Resort, kami masuk ke chalet masing-masing (kumpulan). Pelajar-pelajar mula buat soal-selidik di sekitar pantai Tanjung Bidara pula. Petang itu sempatlah saya berenang di Tanjung Bidara sambil mencuba teknik yang betul setelah bertanya dengan bekas guru yang mengajar 'berenang anjing' dan melihat 'how to swim' dalam youtube. Nampaknya kali ini saya berjaya setelah gagal di Port Dickson.
Tanjung Bidara Beach Resort
chalet tempat kami menginap

Malam itu setelah para pelajar membuat pembentangan tentang apa yang mereka temui, dan cadangan-cadangan yang patut dibuat, kami semua menjamu selera dengan hidangan bbq. Selepas itu kami semua bertolak semula ke Pengkalan Balak. Macam-macam ada di situ pada waktu malam. Banyak gerai boleh dimasuki. Selepas klik beberapa keping gambar dekat pantai, saya dan beberapa orang staf dan pelajar minum dan makan otak-otak di Medan Selera Ikan Bakar Pengkalan Balak. Saya yang belanja tapi Dato' Che Musa yang bayar.

Medan Selera Ikan Bakar Pengkalan Balak
Sunyi waktu siang, meriah waktu malam

Besoknya, 5 April 2009 selepas sarapan di Tanjung Bidara Beach Resort, kami pun berkemas barang untuk 'check out'. Keluar bukan untuk balik ke Serdang kerana program belum tamat. Kami ke Kompleks Falak Al-Khawarizmi Negeri Melaka yang tidak jauh dari situ. Di situlah antara tempat melihat anak bulan bagi menentukan puasa dan hari raya. Bukan itu sahaja, tapi banyak pamiran untuk dihayati yang berkaitan ilmu angkasa. Sempat juga kami menonton tayangan 3D tentang angkasa di Planetarium. Tayangan dipancar ke kubah yang melengkung di siling. Maka sakit dan lengoh jugalah mendongak.

Di pintu masuk sebelah dalam
Kompleks Falak Al-Khawarizmi

Selepas melawat Kompleks Falak Al-Khawarizmi, kami pun bertolak ke Bandar Hilir. Dalam perjalanan, kami singgah di "Sawit Corner". Tempat makan ini terletak di celah-celah pokok-pokok kelapa sawit. Banyak benar kenderaan di kiri-kanan jalan sebagai 'indikator' bahawa tempat itu memang menjadi tumpuan. Setelah bertanya apa hidangan istemewa, maka kami semua (staf) memilih untuk mencuba nasi asam pedas ayam kampung seperti yang dicadangkan. Harganya RM6.50. Saya minta cendol sebab minuman lain mudah didapati di mana-mana pun. Ternyata hidangannya memuaskan dan patut diulang jika berpeluang. Sempat juga saya melihat-lihat beberapa ekor ikan Arapaima Gigas yang besar-besar di kolam konkrit yang terletak dalam kawasan gerai makan itu.
Set hidangan nasi asam pedas ayam kampung

Sudah kenyang, kami pun bertolak ke Bandar Hilir. Saya kehilangan jejak pelajar-pelajar yang telah pun bertaburan ke tempat-tempat bersejarah di sekitar situ. Saya habiskan masa di Kompleks Samudera yang terletak berhadapan Muzium Samudera. Dari situ dapat melihat 'Cruise' yang hilir-mudik kat Sungai Melaka. Dan saya cuma beli rantai kunci sebagai buah tangan untuk rakan-rakan yang tak dapat menyertai ekspedisi ini....

Bersama rakan staf yang lain
di Kompleks Samudera berlatar-belakangkan Muzium Samudera.

1 comment:

1. Hi, it's a very great blog.
    I could tell how much efforts you've taken on it.