Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Sunday, October 11, 2009

Mencari Perkara Tersembunyi

MALAM tadi pukul 11.00 telefon bimbit saya berbunyi nada panggilan berupa lagu raya dendangan Sanisah Huri "Bersabarlah Sayang". Telinga ini kemudiannya mendengar suara anak perempuan saya yang minta dijemput di hadapan Dewan Besar, UPM. Hai budak perempuan ini... keluh saya sambil teringat pernah dua kali dia menunggu keseorangan di tepi jalan malam-malam begini. Deraf tesis yang sedang saya uliti terus ditinggal bersepah dengan buku-buku lain atas katil. Dengan bersicepat kain pelikat disalin dengan seluar panjang. Jam tangan dan kunci kereta terus disambar dan terus keluar. Engin kereta dihidupkan dan pintu gate dibuka. Tanpa tunggu lama kereta saya terus berdesup. Selepas belok kanan belok kiri belok kanan, pusing di bulatan, melepasi lampu isyarat, dan melepasi pengawal keselamatan, saya sampai tempat dituju sejauh 3Km itu. Masih ada beberapa orang pelajar di sekitar. Anak saya tidak ada. Saya terus baca es em es yang masuk sewaktu memandu tadi. Saya eja 'Tpt tggu bs dkt dwn bsar". Fahamlah walaupun ejaannya... Dipendekkan cerita saya pun pulang ke rumah mengikut jalan yang sama. Sampai di rumah apabila saya raba-raba kocek belakang saya dapati dompet saya tidak ada! Wah, baru saya ingat semasa saya balik dari kedai buku jam 9.00 mlm tadi, saya tinggalkan beg duit itu termasuk lesen memandu dan Mykad di atas buku-buku di raknya. Dan ia masih di situ. Mujurlah tidak kena tahan polis di mana-mana tadi. Dan perkara ini tidak perlu diberitahu kepada sesiapa. Perkara ini pun pertama kali berlaku. Perkara ini harus jadi sejarah dan nostalgia.

1 comment:

  1. Walaupun perkara ini tidak perlu diberitahu kepada sesiapa, tapi saya tahu juga, he he he

    ReplyDelete