Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, April 29, 2010

Menjejak Novelis Bahagia Sesudah Derita


Begitulah tajuk wacana sastera dalam Mingguan Malaysia, 25/4/2010. Dalam wacana sastera tulisan Dr Talib Samat itu, selain menyentuh tentang novel Bahagia Sa-Sudah Derita ada juga disentuh tentang novel Ahad dan Saga. Kebetulan sekali saya memang ada menyimpan ketiga-tiga buah buku tersebut.

Bahagia Sa-Sudah Derita tulisan Md. Akhir bin Leman, milik saya adalah chetakan kedua (1963). Berharga $1.20. Buku itu asalnya kepunyaan bapa saudara saya yang dibeli pada 17 Dec. 1963 di Manaf Book Store, 17, Jalan Abdullah, Muar, Johor.

Ahad tulisan Zakaria bin Salleh pula adalah Chetakan yang pertama (1959) dan berkulit keras. Terdapat chop Sekolah Kebangsaan Langgar di dalamnya. Walaupun saya dilahir dan dibesarkan di Batu Pahat, Johor, berdasarkan buku ini, menunjukkan ada salasilah keturunan emak saya di Kedah sana.

Sementara Saga tulisan Abdul Talib Mohd. Hassan adalah buku yang saya beli sendiri pada 6/8/1981, dua bulan selepas saya mula berkhidmat dengan Universiti Pertanian Malaysia. Buku ini adalah cetakan ketujuh (1981) yang cetakan pertamanya pada 1976. Makna kata, ketika saya beli, buku itu baru keluar dari kilang. Makna kata, buku itu antara buku yang mula-mula menjadi koleksi. Saga adalah antara buku yang paling saya minat ketika itu kerana plotnya. Setiap bab seperti saling bertaut.

No comments:

Post a Comment