Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Thursday, April 1, 2010

Buku oh buku

PABILA hambatan begitu banyak, memang sukar untuk meluangkan masa membaca buku terutama yang tergolong dalam kategori buku pilihan kerana keutamaan adalah kepada buku yang wajib dibaca, iaitu bersangkutan dengan peperiksaan, penyediaan assignment, kertas projek atau pun tesis. Justeru ada pengalaman dalam hal ini, ingin dikongsikan suatu nostalgia yang mungkin baik atau tidak baik untuk difikirkan sendiri.

Masa itu memang tengah sibuk dengan pelbagai komitmen, iaitu menyiapkan tesis, komitmen tempat kerja, komitmen keluarga dan pelbagai peristiwa di luar jangka. Oleh itu membaca novel adalah pillihan berbanding meneliti bahan bacaan akademik dan buku-buku agama. Novel pula semakin banyak dibeli terutama ketika menghadiri diskusi buku, seminar dan bengkel. Tak kan novel itu hanya disusun dalam gerobok untuk hiasan? Lalu novel Manikam Kalbu tulisan Faisal Tehrani dan Di Sebalik Mentari Jingga tulisan W.B. Rendra dicapai untuk dibaca dan dihayati. Bermula pada 11/11/2007 setiap novel dibaca bergiliran sebanyak sepuluh halaman sehari.
Novel Di Sebalik Mentari Jingga mengandungi 268 halaman. Sepatutnya dapat dibaca dalam tempoh 27 hari. Bagaimanapun atas urusan peperiksaan PTK, Dinner Masputra, dan ekspedesi ke Tasik Kenyir, lima hari tak dapat baca menyebabkan novel ini habis dibaca pada 13/12/2007, iaitu dalam tempoh 32 hari! Begitu juga dengan Manikam Kalbu. Manikam kalbu yang mengandungi 364 halaman dapat dihabiskan dalam tempoh 36 hari. Makna kata dua buah novel dapat dibaca dalam tempoh lebih kurang sebulan.

Sebagai catatan, kedua-dua buah novel ini terdapat tandatangan penulisnya dengan kata-kata hikmat. Manikam Kalbu diperolehi melalui Pn. Nisah Hj. Haron melalui pos pada 7/11/2007 sementara Di Sebalik Mentari Jingga diterima dari penulisnya sendiri juga melalui pos tetapi ditandatangani oleh penulisnya pada 7/11/2007. Pada masa ini, novel yang sedang dibaca ialah yang telah dibeli pada lima tahun lepas. Tidak mahu dinyatakan di sini kerana penulis terkenal itu mungkin akan rasa marah, kecil hati atau kecewa walaupun nanti terubat luka apabila novel itu akhirnya dihayati jua....

No comments:

Post a Comment