Mendaki

Usaha Tangga Jaya

Tuesday, April 13, 2010

Perjalanan ke Kelantan

PERJALANAN kali ini bermula pada jam 9.30 malam 9 April 2010 apabila van yang dinaiki bergerak dari Serdang, Selangor. Singgah di Ampang sebentar untuk menjemput seorang lagi ahli menjadikan lima orang semuanya. Perjalanan diteruskan. Berhenti minum di Restoran Dapur Kita di Bentong dan sekali lagi di Gua Musang sebelum sampai di Kuala Krai jam 5.30 pagi.
Di hadapan Masjid Beijing, Rantau Panjang, Kelantan.
Selepas mandi dan sarapan, perjalanan diteruskan ke Utara Kelantan kira-kira jam 11.00 pagi. Destinasi seterusnya ialah Rantau Panjang. Tiga jam habis untuk membeli-belah dan makan tengah hari. Antara barang yang rakan-rakan beli ialah kuali dan kukus. Saya hanya beli tikar plastik. Dalam perjalanan ke Kota Bharu kemudiannya, kami singgah di Masjid Beijing dekat Rantau Panjang. Selain solat qasar dan jamak, saya berpeluang membeli sebuah beg sandang dengan harga yang murah. Kebetulan beg sandang "lamo meme dah repuk" dan perlu diganti.

Di pasar Siti Khadijah, Kota Bharu, Kelantan.

Perjalan diteruskan lagi ke Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu. Jo yang menjaga gerai keropok melayan kami dengan baik. Setiap kami diberi sebotol air minuman dan menjamah dodol serta serunding daging. Keropok ikan dan keropok sira semestinya menjadi buah tangan untuk dibawa pulang. Untuk mandi dan solat Maghrib kami menumpang sebuah rumah di Pasir Hor setelah menelefon tuannya di Serdang. Malam itu kami membeli-belah di Wakaf Che Yeh pula. Kenderaan yang masuk dikenakan bayaran RM2.00. Saya sempat membeli tali pinggang kulit dan sepasang baju batik buatan Hungga daripada kain gobi. Ternyata pasar itu antara destinasi pelancongan di Kelantan. Menjelang 11.30 malam, kami sampai semula di Kuala Krai. Besok seawal jam 6.00 pagi akan bertolak ke Gua Musang.

Di Pusat Latihan Kesedar

Seawal jam 5.45 pagi kami sudah dikejutkan untuk bersiap. Dan seawal 6.15 pagi kenderaan yang dinaiki telah pun bergerak ke Gua Musang. Dipendekkan cerita kami ada janji temu dengan pihak KESEDAR pada jam 8.30 pagi selain akan ke Pejabat Tanah dan Jajahan dan Majlis Daerah atas tujuan meninjau lokasi sebelum datang lagi nanti pada 26/6/2001-1/7/2010 bersama 30 orang pelajar UPM.

Pokok Tongkat Ali yang berbuah

Di Pusat Latihan Kesedar, kami meninjau dan berbincang tentang beberapa perkara, iaitu berkaitan tempat penginapan pelajar, makan dan minum, serta aktiviti yang akan dijalankan.

Selepas makan tengah hari di Gua Musang, kami teruskan perjalanan ke Lojing di Barat Gua Musang. Hampir dengan Lojing, kami singgah dahulu di Sekolah Kebangsaan Pos Brooke, iaitu sebuah sekolah perkampungan orang asli. Guru Besar tiada maka bertemu Guru Penolong memaklumkan kedatangan rombongan kami pada 1 Julai nanti. Selepas singgah di Lojing kemudiannya, kami bertolak pulang melalui Cameron Highland. Secara peribadinya, kali terakhir saya menjejakkan kaki di Cameron Highland ialah 30 tahun dulu dengan mengikuti rombongan pemuda kampung semasa di Batu Pahat, Johor.

Sekolah Kebangsaan Pos Brooke, Gua Musang.

Anak-anak orang Asli di asrama SK Pos Brooke

Pemandangan sebahagian Lojing yang menjadi ladang sayur-sayuran

Strawbery yang merah dan manis di Cameron Highland.

Akhirnya, kami turun ke Tapah. Berhenti di R & R Tapah dan bertolak balik selepas solat Maghrib. Kira-kira jam 10.00 malam kami selamat sampai di Serdang menjadikan perjalanan ini genap dua hari.