Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Wednesday, April 7, 2010

Surau oh surau

ALANGKAH bagusnya kalau setiap kali masuk waktu solat kita ramai-ramai ke surau. Solat berjemaah menjanjikan 27 kali ganda pahala. Solat mesti disegerakan. Tidak sempurna solat jika tidak bersegera apabila mendengar azan. Solat Isyak berjemaah seolah-olah beramal separuh malam dan apabila solat Subuh berjemaah besoknya seolah-olah beramal sepanjang malam. Dan banyak lagi fadilat solat berjemaah.

Beberapa bulan lepas, agaknya agak ramai juga yang tidak ke surau berdekatan itu, apabila waktu Subuh masuk menjelang 6.15 pagi kerana mereka harus bersegera pula untuk bergegas ke Kuala Lumpur supaya tidak terperangkap dengan kesesakan jalan raya atau sebab lainnya. Hal ini demikian kerana surau berdekatan itu, lambat memulakan solat fardu Subuh. Hal ini demikian kerana menunggu jemaah menunaikan solat sunat waima datang lambat. Hampir 15 minit kemudian baru solat fardu dimulakan. Memanglah berkorban masa besar ganjarannya.

Subuh ini, surau berdekatan itu, adalah destinasi sebaik azan dilaungkan jam 6.00 pagi. Harapan supaya situasi begitu tidak diulangi kerana kita juga ada kewajipan menanti. Sarapan harus dibeli. Anak-anak nak ke sekolah sekejap lagi. Kemudian bertaburan di muka bumi mencari rezeki. Ironinya hingga jam 6.15 pagi solat fardu tidak dimulakan lagi. Kelihatan Bilal menoleh ke belakang lagi. Seorang jemaah luar negeri masih berdiri solat sunat seorang diri. Seorang jemaah lain tiba-tiba bersuara tinggi: "Iqamatlah apa tunggu lagi?!" (begitulah lebih kurang bunyi). Sebaik salam diberi, kita pun minggatlah apa lagi. Itu pun dah jam 6.30 pagi....

No comments:

Post a Comment