Mendaki

Mendaki
Usaha Tangga Jaya

Monday, January 3, 2011

Cuba Teka


PERTAMA dalam tulisan saya kali ini tentulah ingin mengucapkan selamat menempuh tahun baharu 2011 semoga buku baru yang dibuka kali ini menjanjikan kejayaan dan kebahagiaan. Tahu tak imej apa di atas? Cuba teka! Kata orang sekeping gambar menyamai 1000 perkataan. Mungkin saya tertarik dengan keceriaan warna-warna yang bergabung, iaitu merahnya buah, hijaunya daun dan birunya langit sambil dihias dengan putihnya awan larat. Lalu apa yang ingin diwar-warkan di sini?.
Sebelum dilanjutkan persoalan di atas, ingin saya jelaskan bahawa dengan kejayaan pasukan bola sepak Malaysia menjulang piala Suzuki AFF di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta dengan agregat 4-2 pada 29 Disember 2010, Perdana Menteri telah mengistiharkan cuti umum pada 31/12/10. Apabila hari Jumaat itu diistiharkan cuti umum, maka saya dan keluarga pun berkesempatan pulang ke kampung menemui ibu-bapa. Apabila berada di kampung, maka tidak dapatlah saya melayari internet seawal satu satu sebelas.... Bagaimanapun hari ini adalah hari pertama bagi kebanyakan kita mula bersekolah atau mula berkerja dalam tahun baharu ini kan!
Berbalik kepada persoalan di atas. Imej di atas adalah rakaman kamera saya ke atas pokok pucuk manis yang saya tanam dalam pasu di halaman rumah. Jika anda cam akan pokok itu, makna kata itulah antara ilmu yang anda ada. Jika tidak cam, makna kata waima kita pandai masih ada benda yang kita tidak tahu. Awal tahun ini mungkin kita dah boleh mula berfikir bagaimana untuk menampung kekurangan yang ada. Saya sendiri pun baharu tahu pokok pucuk manis berbuah begitu. Apabila ia cukup merah dan matang, ia akan merekah dan pecah. Dalamnya terdapat beberapa biji benih berwarna hitam sebesar kacang hijau. Dan saya yakin biji benih ini boleh digunakan untuk menanam pokok pucuk manis dengan banyaknya yang mana sebelum ini saya menanamnya dengan mencucuk batangnya yang dibeli di pasar setelah daunnya diambil buat sayur.
Harapan saya pada awal tahun ini, moga benih yang ditabur di tanah itu akan bertunas, hidup membesar segar, dan berupaya menjadi sayur hidangan yang menyelerakan. Amin.

No comments:

Post a Comment